Maak indruk bij je klanten: maak het persoonlijk

kwaliteit
Foto: Unsplash

De beste manier om een blijvende goede indruk achter te laten bij je klanten (en ook bij je leveranciers trouwens) is door persoonlijke aandacht te schenken aan ze. Dat weet je vast en zeker ook wel van de keren dat je zelf aan de andere kant klant was en een bedrijf nam de moeite om je écht persoonlijk te helpen. In dit artikel geven we je een aantal tips die je kunt toepassen in het persoonlijker maken van je dienstverlening.

Leer je klant echt kennen

Het klinkt heel simpel, maar het werkt enorm goed: neem de tijd om je klant echte te leren kennen en je creëert een sterke band. Als je bijvoorbeeld weet wat de favoriete hobby is van je klant, dan kun je het daarover hebben als jullie elkaar weer spreken. Of dat nu vissen, voetbal kijken of puzzelen is: jullie hebben vast iets gemeen.

Een andere persoonlijke touch zijn cadeautjes die je op maat koopt of laat maken voor je klant. Denk bijvoorbeeld aan pennen graveren. Dan laat je eerst een lading pennen bedrukken met het logo van je bedrijf en vervolgens laat je de naam van je klant erin graveren. Wedden dat dit zo’n indruk maakt dat deze pen nog heel vaak gebruikt gaat worden? En elke keer wordt je klant weer herinnerd aan het cadeautje dat je speciaal voor hem of haar hebt laten graveren.

Gebruik een CRM-systeem

Customer Relationship Management, oftewel CRM, is tegenwoordig bijna niet meer weg te denken in het professionele leven. In een CRM-systeem hou je precies bij wat je allemaal weet van je klant, wanneer je contact hebt gehad, wat er is besproken, maar ook welke persoonlijke dingen je allemaal hebt opgepikt. Dat is handig, want in volgende gesprekken kun je daar altijd op terugkomen. Het is helemaal niet erg dat je dit niet allemaal uit je hoofd weet: het systeem helpt je erbij!

Schakel de hulp van een expert in

Wil je eens praten met iemand die alles weet van persoonlijke klantrelaties? Dat kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld door een salestraining te volgen van een ervaren expert uit het vak. Of door eens om tafel te gaan met een collega-ondernemer van wie je weet dat die de zaken heel persoonlijk aanpakt en daar succes mee heeft.

Bij Maxilia zijn ze elke dag bezig met het ontwikkelen van de beste relatiegeschenken die hun naam eer aan doen en de relatie met klanten sterker maken. Vraag daarom eens wat de mogelijkheden zijn in jouw branche en met jouw doelgroep(en). Zo kun je vast en zeker inspiratie opdoen voor je eigen situatie.