VoIP is een slim alternatief voor de zakelijke beller

VoIP Telefonie

Moet jij voor je werk veel bellen? Of heb je een bedrijf waar de hele dag telefoongesprekken worden gevoerd? Overweeg dan om over te stappen op VoIP telefonie.

De afkorting VoIP staat voor Voice over Internet Protocol. Je belt dus, simpel gezegd, via het internet. Vergelijk het met de belfunctie die je tegenwoordig ook in Whatsapp hebt, maar dan in een professioneel jasje gestoken. Door over te stappen van een gewoon vast toestel naar een VoIP telefoon kun je enorm besparen op de belkosten. Bovendien is je telefoonverkeer niet afhankelijk van de kwaliteit van het netwerk en dus ook niet gevoelig voor storingen bij telecomproviders.

Bellen via VoIP heeft daarnaast nog veel meer voordelen. Zo kun je softwarematig heel eenvoudig een welkomstboodschap instellen. Ook keuzemenu’s, indicatie van de wachttijd of een afwezigheidsbericht buiten werktijden behoren tot de mogelijkheden. Allemaal superhandige opties die bij een reguliere telefooncentrale erg duur zijn om in te stellen. Via VoIP is maatwerk veel makkelijker te regelen en nog goedkoper ook.

Opties

Voor het bellen via VoIP zijn wel speciale telefoontoestellen nodig. De keuze hierin is enorm en de opties eindeloos. Het verschil van een simpel wandtoestel zonder toetsen, die je bijvoorbeeld in het magazijn ophangt, tot toestellen met grote touchscreens en enorm veel opties. Denk hierbij aan luidsprekers of Bluetooth voor de koppeling naar een headset.

Handig is dat je bij VoIP Telefonie keuze hebt uit verschillende telefoonnummers. Je kunt voor een lokaal netnummer kiezen, maar ben je in het hele land actief dan is een nummer dat begint met 088 of 085 aan te raden. Ook internationaal zijn dit soort opties mogelijk. En als je bedrijf meerdere vestigingen door het land heeft, kun je kiezen dat alle telefonie op dezelfde plek binnenkomt. Ondanks dat de klant het idee heeft dat hij of zij lokaal belt.

Intern of extern?

Zoals je ziet, zijn de mogelijkheden dus behoorlijk groot. Een ander voorbeeld hiervan is het feit dat je alles zelf kunt regelen of dat je het uitbesteedt aan een externe partij die je alle zorgen uit handen neemt. Voordelen hiervan zijn bijvoorbeeld het feit dat je razendsnel nieuwe nummers kunt aanvragen, mocht dat plots nodig zijn. Of dat je in het geval van drukte eenvoudig nieuwe toestellen aansluit op het netwerk en na de piek dit weer simpel terugbrengt naar het oude niveau.

Er is overigens een factor waar je rekening mee moet houden. Deze kan ervoor zorgen dat de dienstverlening via VoIP Telefonie niet optimaal is: de snelheid van het internet op het werk. Om in real time spraak te verzenden als data via het netwerk is heel veel bandbreedte en dus een stabiele verbinding nodig. Voordat je overstapt naar VoIP moet je zeker weten dat dit bij jou op orde is. Is je internet op orde, dan staat niets nog in de weg om de voordelen van VoIP Telefonie uit te proberen.