Zet deze 3 stappen bij het aanvragen van een zakelijke lening

Zet deze 3 stappen bij het aanvragen van een zakelijke lening

Een zakelijke lening kan uitkomst bieden als je een langlopende investering in jouw bedrijf wilt doen. Je kunt deze financieringsvorm bijvoorbeeld gebruiken om jouw bedrijf uit te breiden. Een zakelijke lening wordt ook veelvuldig gebruikt om de aankoop van een nieuwe machine of een nieuw voertuig te financieren. Wil je ook een zakelijke lening aanvragen, maar weet je niet hoe dit in zijn werk gaat? In deze tekst helpen wij je hier een handje bij. Het aanvragen van een zakelijke lening is namelijk een fluitje van een cent als je de onderstaande 3 stappen doorloopt.

Stap 1: Zoek uit of je aan de voorwaarden voldoet
Wie een zakelijke lening aan wil vragen, moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Het indienen van een aanvraag heeft geen zin als dit niet het geval is. Daarom raden wij je aan om eerst zelf uit te zoeken of je aan de voorwaarden voldoet. Je komt bijvoorbeeld alleen in aanmerking voor een zakelijke lening als je voor de rechtsvorm eenmanszaak, vennootschap onder firma (vof), maatschap of besloten vennootschap (bv) hebt gekozen. Daarnaast moet jouw bedrijf minimaal 15 maanden ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel. Je mag bovendien niet actief zijn in de financiële dienstverlening, commercieel vastgoed, projectontwikkeling, scheep- en luchtvaart, adult entertainment, tabak, drugs en gokken. Politieke en levensbeschouwelijke organisaties komen ook niet in aanmerking voor een zakelijke lening.

Jouw bedrijf moet bovendien aan een aantal financiële voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen voor een zakelijke lening. Zo moet je bijvoorbeeld een minimale omzet van 50.000 euro hebben. Daarnaast verlangt een geldverstrekker ook van jou dat er sprake is van een positief eigen vermogen en positief resultaat (winst).

Stap 2: Kies een geschikte looptijd
Als je aan de voorwaarden voldoet, kun je in principe een zakelijke lening aanvragen. Bij deze vorm van zakelijk financieren moet je alleen niet vergeten dat je zelf regie hebt over de looptijd. Dit houdt in dat je zelf vrij bent om een looptijd te kiezen. Helemaal vrij ben je overigens niet, want je kunt kiezen voor een looptijd van 3, 6, 9, 12, 24, 36, 48 of 60 maanden. Wie voor de langste looptijd kiest, krijgt te maken met lage maandlasten. Daarom geven veel ondernemers hier de voorkeur aan. Een zakelijke lening valt hierdoor wel duurder uit. Doordat je de lening voor een langere periode afsluit, betaal je ook langer rente. Daarom kan het interessant zijn om voor een kortere looptijd te kiezen.

Stap 3: Lever de juiste documenten aan
Heb je een geschikte looptijd gevonden? Dan ben je in principe klaar om een zakelijke lening aan te vragen. Voordat je het aanvraagproces begint, is het handig om de juiste documenten bij de hand te hebben. Een geldverstrekker heeft namelijk verschillende gegevens van jou en je bedrijf nodig. Zo moet je bijvoorbeeld de bij- en afschrijvingen uploaden, evenals de jaarrekening. Op basis hiervan ontvang je vervolgens een persoonlijk aanbod. Accepteer je het voorstel? Dan moet je vaak nog een aantal aanvullende documenten en gegevens aanleveren. Wanneer ook dit gebeurd is, kun je binnen de kortste keren gebruik maken van de zakelijke lening.