Recensie: Gears of War Judgement

Gears of War

Met Gears of War 3 werd de originele trilogie van Marcus Fenix en zijn Delta Squad afgerond. Het was een passend einde, met amper losse eindjes. Sinds deze week ligt er toch een nieuwe Gears of War in de winkel en dit is, logischerwijs, een prequel op de originele trilogie. Weet Gears of War Judgement het succes van Gears of War 3 te evenaren, of is het overbodige uitmelkerij?

Blik terug in de tijd
Judgement speelt zich jaren voor de eerste trilogie af en heeft voor het eerst niets met Marcus Fenix te maken. De nieuwe game draait namelijk volledig om Baird en Cole, twee van Marcus’ teamgenoten. Zij staan, samen met de rest van Kilo Squad, terecht voor oorlogsmisdaden. Door middel van flashbacks vertellen luitenant Baird en de leden van zijn Kilo Squad, hun kant van het verhaal. Het is voor het eerst in de serie dat alle hoofdpersonen speelbaar zijn in het verhaal. Dit zorgt voor een wat leuker perspectief in het verhaal, maar op gebied van gameplay maakt het geen verschil uit met wie je speelt.

Het verhaal is kort door de bocht niet interessant te noemen. Baird en zijn kornuiten zitten achter een Locust-generaal genaamd Karn aan. Deze generaal is namelijk, samen met de eindbaas van Gears of War 1, verantwoordelijk voor E-Day (de dag dat de kwaadaardige Locust aanvielen).
Karn zie je tijdens het gehele spel maar twee keer. Eén keer aan het begin van het spel als hij wordt geïntroduceerd en in het laatste level als eindbaas. Tussen deze twee ontmoetingen wordt alleen maar verteld hoe slecht deze generaal wel niet is. Je hoort continue Karn dit of Karn dat, maar op geen enkel ogenblik had ik het gevoel dat ik de wereld zou hebben gered als hij dood was.

In het dossier van de aanklager staan flink wat fouten volgens het Kilo Squad. Het viertal wil niets liever dan de volledige waarheid vertellen en dit doen ze door middel van speciale missies.

gearsofwar

YOU CAN’T HANDLE THE TRUTH!

Deze “Declassify” missies worden aan het begin van ieder segment duidelijk gemarkeerd door een grote rode schedel (het bekende Gears of War logo). Activeer je dit symbool, dan wordt de game opeens een stuk moeilijker. Zo kan bijvoorbeeld het zicht van de speler verslechterd zijn, krijg je een tijdlimiet of komen er sterkere vijanden in grotere aantallen op je af. Een gaaf extraatje aan dit systeem: iedere keer als je een missie opnieuw opstart of dood gaat, wordt het aantal en soort vijanden automatisch gegenereerd. Zo kan het zijn dat je de ene keer een klein legioen aan Tickers moet verslaan terwijl je een volgende keer tijdens hetzelfde stuk een groep gewone Locust of grote Boomers moet neerknallen.

Tijdens het spelen van de missies worden je vaardigheden beloond. Maak je kills dan loopt er een balk vol. Headshots en het letterlijk kapot knallen van vijanden zorgen voor extra punten. Wordt jij echter neergeschoten, dan loopt de balk jammer genoeg weer leeg. Aan je teammaten dan de taak om je zo snel weer op de been te helpen. Zodra een level is gehaald krijg je een eindscore te zien en worden je skills beloont met maximaal drie sterren. Met deze sterren speel je extra’s zoals nieuwe skins voor je wapens en soldaten vrij. Bij veertig van deze sterren speel je nog een extra missie genaamd Aftermath vrij. Deze speelt zich ten tijde van Gears of War 3 af en laat je de momenten zien waar Cole en Baird niet bij waren. Een leuke missie die tevens ook voor dit tweetal de originele trilogie afsluit.

Meer Challenge Mode dan singleplayer
Door het beoordelingssysteem voelt Gears of War Judgement meer aan als een Challenge Mode dan als een echte singleplayer. Ook het feit dat het verhaal alleen maar bestaat uit losse segmenten bevestigde dit voor mij. Het is niet meer dan een nieuw gebied betreden en alles kapot knallen wat er op je afkomt, om daarna het volgende gebied te betreden en hetzelfde te doen. In mijn ogen erg zonde, want de Gears of War-serie heeft in zijn vorige delen duidelijk laten zien dat het in staat was om grote epische scenes neer te zetten. Deze keer geen ritjes in tanks over een bevroren meer, het binnenste van een gigantische worm verkennen of het berijden van Brumaks. Sterker nog, deze kolossen ontbreken voor het eerst volledig uit de game, ook de angstaanjagende Corpsers zijn nergens te vinden.

Lekker vlot
De besturing is in dit deel lichtelijk omgegooid. Zo kunnen de soldaten vanaf nu nog maar twee wapens bij zich dragen in plaats van de gebruikelijke drie plus granaten en het wisselen tussen wapens gaat niet meer via de D-Pad maar met de Y-knop. Ook het gooien van een granaat kan nu met één druk van de knop worden gedaan. Het handmatig gericht mikken is dus niet meer verplicht. In het begin is de nieuwe besturing even wennen, maar uiteindelijk zorgen deze veranderingen voor een vlottere en veel soepelere gameplay dan voorheen.

Het kiezen van de juiste wapens wordt je moeilijker gemaakt, want naast de wapens uit de vorige games zijn er weer een aantal nieuwe bij gekomen. Hieronder vallen een grenade launcher en een kruisboog waarmee je explosieve vallen kunt uitzetten. Ook aan de kant van vijand is er een toevoeging aan de ranken; de Rager. Op het eerste gezicht lijkt dit een doodnormale Locust, tot je een aantal keer op hem hebt geschoten. Hierna veranderd hij in een hulk-achtig monster om vervolgens keihard op je af te denderen en jou van het leven te ontdoen met melee aanvallen

Teamwork is alles
Het derde deel liet je al met drie menselijke medespelers het volledige verhaal spelen. Deze functie zit ook in Judgement en het is te merken dat dit bijna noodzakelijk is. Je computergestuurde partners werken in principe goed mee en schieten raak. Maar zodra je neergaat en voor je leven aan het rondkruipen bent, wordt er amper naar je omgekeken. Het gebeurde zelfs een aantal keer dat ik letterlijk tegen mijn teamleden aan lag te sterven en dat zij niks deden. Erg frustrerend want de computer belemmerd je op deze momenten in het halen van een hoge score.

Multiplayer
Voor veel spelers van de serie is de multiplayer waar het allemaal om draait. Het is dan ook niet vreemd dat de online functies van de vorige twee delen nog steeds in grote getalen worden gespeeld. Ook in Judgement staat de multiplayer weer garant voor vele uren speelplezier.
Naast een Team Deathmatch en Domination-modus is er voor het eerst in de serie nu ook een Free For All waarin het iedere speler voor zichzelf is.

gow

Grootste toevoeging is de Overrun-modus. Hierin moet een team van COG-soldaten een basis vijf minuten lang vasthouden, terwijl zij worden aangevallen door een team van Locust-spelers. Is de basis vernietigd worden de COG automatisch teruggeplaatst naar een vorige basis. Dit gaat zo door tot alle drie de basissen zijn kapot gemaakt of tot de COG voor vijf minuten een plek hebben kunnen beschermen. Hierna worden de rollen omgedraaid en zijn de spelers die voorheen moesten beschermen de aanvallers. Het is een spannende modi die we al kennen van de Battlefield-games, maar ook in de Gears-games erg goed werkt. Spelers moeten kiezen uit verschillende classes met ieder z’n eigen functie en wapens. Zo kan één van de classes obstakels herstellen en turrets neerzetten, terwijl een andere class iedereen weer van munitie kan voorzien.

Jammer genoeg hebben de standaard competitieve modi één probleem. Er zijn op dit moment namelijk maar vier maps waarin geknald kan worden. Nu komen er op een later moment nog een paar gratis levels aan. Maar het is vreemd dat een game, waarvan de multiplayer zo hevig wordt gespeeld, wordt uitgebracht met zo weinig verschillende maps.

Conclusie
Gears of War Judgement zet dezelfde trend door als God of War Ascension en is een prequel die niet kan opboksen tegen vorige delen. Het singleplayer verhaal is verre van noemenswaardig. Epische momenten ontbraken volledig en bevat geen enkel stuk dat ik over enkele jaren nog zal herinneren. Gears of War Judgement moet het dan ook echt van de multiplayer hebben. Of dat nou met z’n vieren de challenge mode (lees: verhaal) is, of de verschillende multiplayer modi, dit is waar Judgement als een paal boven water staat. Als er voor de multiplayer dan ook nog eens meer maps komen hoor je mij, op dat gebied in ieder geval niet meer klagen.

Gears of War Judgement is nu exclusief beschikbaar voor de Xbox 360.

Marc de Haas