Een kleine geschiedenis van automerk Audi

Audi

Het Duitse Audi is een zeer populair automerk met een rijke geschiedenis. We delen daarom graag wat bijzondere feitjes over Audi en de iconische modellen die er zijn gemaakt.

Luisteren

Waar komt de naam van het merk eigenlijk vandaan? Audi blijkt een verwijzing te zijn naar de oprichter van het automerk. Dat is namelijk de Duitser August Horch (1968-1951). Zijn achternaam betekent in het Duits ‘luisteren’. Als je dat werkwoord vervolgens vertaalt naar het Latijn, dan krijg je Audi. In 1899 begon Horst met het fabriceren van auto’s onder zijn eigen naam: A. Horch & Cie. Na een meningsverschil verliet hij in 1909 het bedrijf en begon een nieuwe. Deze wilde hij Horch Automobil-Werke GmbH noemen, maar daar staken zijn voormalig zakenpartners een stokje voor middels een rechtszaak. Daarom veranderde August Horch de naam naar Audi Automobilwerke GmbH. Bijzonder detail is dat de 10-jarige Heinrich Fikentscher hem de nieuwe naam aanreikte.

Auto-Union

De ruzie tussen August Horch en zijn voormalig zakenpartners was niet voor eeuwig. In 1932 fuseerden de merken Horch en Audi samen met DKW en Wanderer tot het nieuwe Auto-Union. De vier bundelden hun krachten, maar bleven wel onder hun eigen naam auto’s maken. Alleen de snelle racewagens die werden gebouwd kregen als merknaam Auto-Union. Uit deze tijd stamt ook het logo van Audi met de vier ringen. Ze symboliseren de vier gefuseerde merken. Het ontwerp is losjes gebaseerd op de Olympische ringen. In 1995 was er overigens nog een rechtszaak hierover tussen Audi en het Olympisch comité. Deze zaak is gewonnen door Audi.

Hergeboorte

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden de autofabrieken gebruikt om lichte pantservoertuigen te maken. Na de oorlog kwam de Audi-fabriek in handen van Mercedes-Benz. In de jaren ’60 ging het eigendom over naar concurrent Volkswagen. Zij waren het die de naam Audi weer nieuw leven inbliezen. Dit gebeurde met de Audi F103. Dit model was een groot succes, mede dankzij die moderne motor die nota bene nog door Mercedes was ontworpen. Door een fusie met automerk NSU heette Audi eind jaren ’60 Audi NSU Auto-Union A.G. Van NSU leende het merk de slogan Vorsprung durch Technik. Vanaf 1985 ging het merk echt weer Audi heten.

Sportief

Vanaf de jaren ’70 ging het hard met het merk Audi en indirect ook met moederconcern Volkswagen, want veel technieken in populaire VW-modellen zijn afkomstig van Audi. De voorwielaandrijving in de jaren ’70 is daarvan het belangrijkste voorbeeld. De grote doorbraak van Audi als sportief merk was begin jaren ’80 toen ze de rallywereld gingen domineren met de Audi Quattro. Ook deze eeuw is Audi dominant met iconische modellen als de R8, R10 en R18 tijdens de 24 uur van Le Mans.

Dagelijks gebruik

Onder Nederlandse autoliefhebbers is Audi behoorlijk populair. Vooral de grote en snelle auto’s als R8, Q8 of e-tron zijn geliefd, maar ook voor een kleiner budget is er een mooie Audi te vinden. Je koopt dan gewoon een Audi A1 tweedehands, een prima auto waar je veel plezier aan zult beleven.