De belangrijkste elektrische onderdelen van een e-bike

De belangrijkste elektrische onderdelen van een e-bike

Voorheen stonden e-bikes veelal bekend als ‘elektrische fietsen voor ouderen’. Dit stigma bestaat niet meer en we zien de vraag dan ook flink stijgen onder allerlei leeftijdsgroepen. Een e-bike is namelijk het perfecte vervoersmiddel voor de langere woon-werkverkeer afstanden of voor naar school. Ook is een e-bike de ideale vervanger voor een tweede auto. De vraag naar e-bikes bereikte helemaal een hoogtepunt toen de benzineprijzen begonnen te stijgen. Ben je van plan om een e-bike aan te schaffen? Fietsonline.com legt graag uit op welke elektrische onderdelen je dan moet letten.

De motor

Het belangrijkste elektrische onderdeel van een e-bike is uiteraard de motor. Een elektrische fiets zonder motor is eigenlijk een ‘gewone stadsfiets’ die héél zwaar trapt. Bij e-bikes onderscheiden we drie type motors: middenmotors, voorwielmotors en achterwielmotors. Iedere motor heeft zo zijn voordelen. Kies voor de motor die past bij het beoogde gebruik.

Steeds meer e-bikes zijn voorzien van een middenmotor, omdat ze erg populair zijn. Dit type motor geeft de meest natuurlijke en krachtige elektrische ondersteuning omdat de motor bij de trappers zit. Daarnaast fiets je met een middenmotor het meest stabiel vanwege de optimale gewichtsverdeling; het zwaartepunt, de motor, zit in het midden.

Wil je graag een elektrische fiets aanschaffen, maar wil je niet te veel geld uitgeven? Dan kun je het beste kiezen voor een elektrische fiets met voorwielmotor omdat deze iets goedkoper zijn in aanschaf. Het fijne aan een voorwielmotor is dat je het gevoel hebt dat je vooruit wordt getrokken, omdat de motor in het voorwiel zit.

Tot slot heb je e-bikes met een achterwielmotor. Deze zie je niet zo heel veel meer. Je hebt het meeste voordeel van een achterwielmotor in bergachtig gebied. De achterwielmotor geeft je het gevoel van een duwtje in de rug of de wind mee. Heerlijk!

De trapsensor

De trapsensor wordt vaak vergeten, maar heeft veel invloed op de rijervaring. We onderkennen twee soorten trapsensoren: de rotatiesensor en de krachtsensor.

De rotatiesensor vind je vaak bij een e-bike met voorwiel- of achterwielmotor. De elektrische ondersteuning wordt door de rotatiesensor geactiveerd zodra de trappers bewegen. Je kunt dit ervaren door de trappers te bewegen zonder enige kracht te zetten. De motor zal dan bewegen en het wiel graag draaien. Er zijn ook e-bikes met een middenmotor die een trapsensor hebben, maar dit komt iets minder vaak voor.

Een krachtsensor komt eigenlijk alleen voor bij e-bikes met een middenmotor. De krachtsensor biedt een elektrische ondersteuning naar aanleiding van de hoeveelheid kracht die wordt gezet op de trappers. Dit zorgt voor een rijervaring die wat meer overeenkomt met die van een niet-elektrische fiets; des te meer kracht je zet, des te meer ondersteuning je krijgt.

Er zijn ook elektrische fietsen die een combinatie hebben van de rotatie- en krachtsensor. Deze combinatie is voornamelijk ideaal wanneer je in heuvelachtig gebied fietst.

De plaatsing van de accu en de actieradius

Bij de aanschaf van een e-bike is het niet onbelangrijk om rekening te houden met de plaats van de accu. In het algemeen zien we de accu geplaatst in het frame of verwerkt in de bagagedrager. Een frameaccu zie je voornamelijk bij de wat luxere e-bikes. Een accu draagt bij aan het gewicht van de e-bike en de plaatsing in het frame zorgt net als een middenmotor voor een betere gewichtsverdeling. De meeste e-bikes zijn echter voorzien van een afneembare bagagedrageraccu’s, deze zijn erg makkelijk in gebruik.

Naast de plaats van de accu, kun je kiezen voor de grootte van de accu. Dit is bepalend voor de actieradius; de afstand die je kunt fietsen met een volle accu. Ga je de e-bike gebruiken voor korte afstanden van 10-15 kilometer? Dan zou je in principe voldoende hebben aan een kleinere accu. Als je van plan bent om de e-bike te gebruiken voor langere afstanden, is het advies om te kiezen voor een grotere accu.

Niet alleen de accu bepaalt de actieradius. De actieradius wordt ook beïnvloedt door externe factoren, factoren waar je niet altijd invloed op hebt. Denk bijvoorbeeld aan je lichaamsgewicht, de tegenwind en heuvels onderweg. In de winter kan ook de actieradius van je accu afnemen. Een factor waar je wel invloed op hebt, is de ondersteuningsstand. Als je altijd in de hoogte ondersteuning fietst, zal je accu ook sneller leeggaan.

Wil je een nieuwe e-bike kopen? Fietsonline.com heeft een uitgebreid online assortiment met e-bikes voor de beste prijs. Je nieuwe elektrische fiets wordt rijklaar afgemonteerd en bij je thuis afgeleverd. Ook kun je kiezen voor een extra servicepakket met onderhoud aan huis of op je werk.

De belangrijkste elektrische onderdelen van een e-bike