Een nieuw spannend moordverhaal van Joël Dicker

whodunit

In Het mysterie van kamer 622 ontdekt een jonge schrijver dat er in het hotel waar hij verblijft ooit een onopgeloste moord is gepleegd. Hij besluit de zaak te onderzoeken en er een boek over te schrijven.

Met De waarheid over de zaak Harry Quebert brak Joël Dicker internationaal door als schrijver. Op geniale wijze wist hij de lezer in het razend spannende verhaal te zuigen. De onverwachte plotwendingen en het verrassende einde zorgden dat het boek een bestseller is geworden en zelfs is verwerkt tot een televisieserie.

De twee boeken die volgden waren prima leesvoer maar wel net even wat minder spannend. Met Het mysterie van kamer 622 revancheert Joël Dicker zich op sterke wijze. Het boek doet absoluut niet onder voor Harry Quebert en is misschien wel spannender te noemen. Dit keer gaat het om een moord in de Zwitserse bankierswereld waar geld geen rol speelt, maar reputatie en macht de belangrijke drijfveren zijn.

Verbier

Joël Dicker laat je kennis maken met een aantal bijzondere personages, waaronder zichzelf. Na een mislukt liefdesavontuur vertrekt Dicker naar een zeer luxe hotel in het vakantieoord Verbier om wat afleiding te hebben. Al snel komt hij in contact met een dame die om min of meer dezelfde reden in het hotel is. Samen ontdekken ze dat er een paar jaar geleden een moord is gepleegd in een van de kamers van het hotel.

Dicker en zijn tijdelijke assistente duiken in de zaak en komen achter een bijzonder verhaal over rijkdom, macht, liefde, jaloezie en bedrog. Bijzonder is de manier waarop de schrijver de lezer meeneemt in het verhaal. Hij schakelt constant tussen verschillende personages en tijdvakken. Hierdoor kom je steeds iets meer te weten of beter gezegd: denk je steeds iets meer te weten.

Whodunit

Op geniale wijze maakt Joël Dicker van Het mysterie van kamer 622 een whodunit waarin niets is wat het lijkt. Als lezer kun je niets anders dan hongerig de bladzijden omslaan in de hoop dichterbij de ontknoping te komen. Veelzeggend daarbij is dat de identiteit van het slachtoffer lange tijd onbenoemd blijft. Zowel het personage als de schrijver Joël Dicker weten het natuurlijk allang, maar door het voor de lezer nog even verborgen te houden, is de verrassing alleen maar groter.

Pas op de allerlaatste bladzijden valt de puzzel perfect in elkaar en ontdek je hoe je als lezer steeds op het verkeerde been bent gezet. En dat terwijl de moordenaar en het slachtoffer al vroeg in het boek worden geïntroduceerd. Aan het einde van het boek blijkt dat Het mysterie van kamer 622 ook nog over iets anders gaat. Namelijk over Bernard de Fallois, de uitgever die Joël Dicker liet doorbreken als auteur.