Ik houd van games. Niet alleen om ze te spelen, maar daarnaast ben ik ook erg geïnteresseerd in hoe ze zijn gemaakt.
Waar een idee is begonnen en wat het uiteindelijke resultaat is. En hoewel de games tegenwoordig fantastisch zijn (ik kijk naar jullie, The Last of Us Part II en Red Dead Redemption 2), hebben de oude 16 bit games een unieke charme die nog altijd aangehaald wordt, bij nieuwe games als het fenomenale Celeste. The Unofficial SNES Pixel Book is een ode aan deze graphics en neemt je mee door een grote hoeveelheid SNES-titels.
In tegenstelling tot wat andere boeken doen, wordt hier niet specifiek de focus op games gelegd, maar op genres. Op deze manier komen dus niet alleen de welbekende Mario’s en Zelda’s aan bod, maar passeren ook minder bekende titels de revue die gebruik hebben gemaakt van die stijl, of waar de grootheden juist op gebaseerd zijn. De kans is heel groot dat er games instaan die je mogelijk was vergeten, maar weldegelijk hebt gespeeld.
Lust voor het oog
Iedere pagina is voorzien van hoge resolutie screenshots, afbeeldingen, boss battles of zelfs volledige map lay-outs verspreidt over twee pagina’s. Een ware lust voor het oog. In het geval van character models kan je – juist omdat ze opgeblazen zijn – echt zien hoe iedere pixel de uiteindelijke figuren vormden die op je veel te grote CRT-beeldbak verschenen.
Naast dat het dus een enorme nostalgische trip is om die bekende afbeeldingen te zien en de bijhorende herinneringen weer te krijgen, biedt The Unofficial SNES Pixel Book ook een geschiedenisles in de evolutie van je favoriete games.
Het hardcover boek is voorzien van een harde slipcase met bijhorende cover art waardoor het ook een perfect boek is voor op de koffietafel.