MAMA: een artistieke ode aan moeders

Alice Neel, The Family, 1980, Öl auf Leinwand, 147 x 127 cm, © bpk / Sprengel Museum Hannover, Leihgabe aus Privatbesitz / Herling/Herling/Werner.
Alice Neel, The Family, 1980, Öl auf Leinwand, 147 x 127 cm, © bpk / Sprengel Museum Hannover, Leihgabe aus Privatbesitz / Herling/Herling/Werner.

Tot en met 3 augustus 2025 kun je in Museum Kunstpalast in Düsseldorf de tentoonstelling MAMA bezoeken. Door de unieke en veelomvattende benadering van het thema is deze expositie razend interessant. Zeker voor moeders, maar ook voor ieder andere bezoeker.

Bij het betreden van de eerste zaal van MAMA merk je direct dat de curatoren nagedacht hebben over alle associaties die van toepassing kunnen zijn bij het thema. Zo zien (en horen) we als eerste Heintje met zijn grote hit Mama uit 1967. Voor veel bezoekers zal dit lied herinneringen oproepen. Of dat irritatie is of nostalgische gevoelens is persoonlijk. Wie echter om de wand met Heintje heen loopt, ontdekt de geschiedenis van zijn hit. Zo was het als eerste een hit in Italië in 1940. De fascisten waren dol op het nummer, maar Bixio Cherubini, de schrijver van de tekst, was een partizaan. Dit is al meteen een goed voorbeeld van de vele diepere lagen die in de expositie zijn aangebracht.

Mutti

In elke zaal kun je, als je dat wil, connecties maken tussen de kunstwerken of de diepere betekenissen ontdekken, maar het is ook mogelijk om gewoon van de kunst te genieten. Er zijn schilderijen die de verschillende kanten van het moederschap belichten, van vreugde tot rauw. Of je staat oog in oog met honderden jaren oude sculpturen van wellicht de beroemdste moeder in de kunst: Maria. En omdat we immers in Duitsland zijn is er ook aandacht voor Angela Merkel, die door haar vele fans de bijnaam Mutti kreeg (ondanks dat ze zelf geen moeder is).

Maina-Miriam Munsky

Er is werk van beroemde kunstenaars als Louise Bourgeois, Barbara Kruger en Egon Schiele, maar we ontdekken ook nieuwe namen of namen van kunstenaars die we een beetje vergeten waren. Indrukwekkend is een schilderij van een keuken waarin midden in de nacht een moeder met haar pasgeboren kind staat door Caroline Walker. Of de indringend persoonlijke foto’s van Elina Brotherus. Het meest bijzonder vinden we het drieluik van Maina-Miriam Munsky, dat op klinische wijze beelden uit een ziekenhuis laat zien, inclusief een geboorte. Het beeld is zowel provocerend als menselijk.

In de laatste zaal is er ruimte voor interactie. Er zijn vragen die je kunt beantwoorden over moeders en het moederschap. De antwoorden van anderen kun je lezen en beluisteren. Zo ontdek je dat het moeder zijn voor iedereen een andere associatie oproept. De meningen en gedachten van de bezoekers zijn net zo divers en inspirerend als de tentoonstelling zelf.

Caroline Walker, Roundmoor Drive, 2022, Öl auf Leinen, 200 x 300 cm, © Caroline WalkerCourtesy of the artist; Stephen Friedman Gallery, London and New York; GRIMM, Amsterdam / New York / London; and Ingleby Gallery, Edinburgh. c/o Cingilli Collection, Foto: Peter Mallet.
Caroline Walker, Roundmoor Drive, 2022, Öl auf Leinen, 200 x 300 cm, © Caroline WalkerCourtesy of the artist; Stephen Friedman Gallery, London and New York; GRIMM, Amsterdam / New York / London; and Ingleby Gallery, Edinburgh. c/o Cingilli Collection, Foto: Peter Mallet.
Elina Brotherus, Annonciation 10, 2011, 30 x 42 cm, Farbpigmentdruck, Courtesy of the artist, © Elina Brotherus
Elina Brotherus, Annonciation 10, 2011, 30 x 42 cm, Farbpigmentdruck, Courtesy of the artist, © Elina Brotherus
Camile Henrot, End of Me, 2021, versteiftes Jeans-Gewebe, Kunststoffrohre, Bronze, Stahl, 230 x 62 x 120 cm, © ADAGP Camille Henrot. Courtesy of the artist, Mennour (Paris) und Hauser & Wirth, Foto: Annik Wetter.
Camile Henrot, End of Me, 2021, versteiftes Jeans-Gewebe, Kunststoffrohre, Bronze, Stahl, 230 x 62 x 120 cm, © ADAGP Camille Henrot. Courtesy of the artist, Mennour (Paris) und Hauser & Wirth, Foto: Annik Wetter.
Gabriel von Max, Die Kindsmörderin, 1877, Öl auf Leinwand, 160,5 x 111 cm, Hamburger Kunsthalle, Geschenk des Vereins von den Kunstfreunden 1870, 1885, Foto © ARTOTHEK – Westermann
Gabriel von Max, Die Kindsmörderin, 1877, Öl auf Leinwand, 160,5 x 111 cm, Hamburger Kunsthalle, Geschenk des Vereins von den Kunstfreunden 1870, 1885, Foto © ARTOTHEK – Westermann
Judith Samen, Brotschneiden, 1997, Chromogener Farbabzug, 135 x 91 cm, Stiftung Museum Kunstpalast, Düsseldorf, Foto: © Judith Samen
Judith Samen, Brotschneiden, 1997, Chromogener Farbabzug, 135 x 91 cm, Stiftung Museum Kunstpalast, Düsseldorf, Foto: © Judith Samen
Lerato Shadi, Sugar and Salt, 2014, Video-Still, Courtesy the artist
Lerato Shadi, Sugar and Salt, 2014, Video-Still, Courtesy the artist
Nina Hagen, Unbeschreiblich Weiblich, Plattencover, 1978, 18,7 x 18,7cm, © Kunstpalast, Foto: LVR-ZMB – Annette Hiller
Nina Hagen, Unbeschreiblich Weiblich, Plattencover, 1978, 18,7 x 18,7cm, © Kunstpalast, Foto: LVR-ZMB – Annette Hiller
Marina Miriam Munsky, Westend, 1977, Öl auf Leinwand, 180 x 400 cm, Stiftung Museum Kunstpalast, Foto: © ARTOTHEK.
Marina Miriam Munsky, Westend, 1977, Öl auf Leinwand, 180 x 400 cm, Stiftung Museum Kunstpalast, Foto: © ARTOTHEK.
Marie-Victoire Lemoine, Porträt Madame de Lucqui mit ihrer Tochter Anne-Aglaé Deluchi, 1800, Öl auf Leinwand, 100 x 81 cm, Arp Museum Bahnhof Rolandseck, Sammlung Rau für UNICEF, Foto: © Mick Vincenz
Marie-Victoire Lemoine, Porträt Madame de Lucqui mit ihrer Tochter Anne-Aglaé Deluchi, 1800, Öl auf Leinwand, 100 x 81 cm, Arp Museum Bahnhof Rolandseck, Sammlung Rau für UNICEF, Foto: © Mick Vincenz
Louise Bourgeois, The Maternal Man, 2008, Druck und Stickerei auf Textil, 26,6 x 20,3 cm, Sammlung Köser, Köln, Foto: © LVR-ZMB – Annette Hiller
Louise Bourgeois, The Maternal Man, 2008, Druck und Stickerei auf Textil, 26,6 x 20,3 cm, Sammlung Köser, Köln, Foto: © LVR-ZMB – Annette Hiller
Hannah Höch, Frau und Saturn, 1922, Sparebankstiftelsen DNB Collection, Permanent deposit to Henie Onstad Kunstsenter, Foto Øystein Thorvaldsen, Henie Onstad Kunstsenter
Hannah Höch, Frau und Saturn, 1922, Sparebankstiftelsen DNB Collection, Permanent deposit to Henie Onstad Kunstsenter, Foto Øystein Thorvaldsen, Henie Onstad Kunstsenter
Muttergottes, ca.1400, Kunstpalast, Foto © Kunstpalast – ARTOTHEK – Horst Kolberg
Muttergottes, ca.1400, Kunstpalast, Foto © Kunstpalast – ARTOTHEK – Horst Kolberg