Recensie: Battlefield 4

battlefield vier

Zo tegen het eind van het jaar, zijn er altijd wel twee shooter-giganten die het tegen elkaar opnemen. Aan de ene kant staat Activision met Call of Duty en aan de andere kant EA met wisselend Battlefield of Medal of Honor. EA bijt dit jaar het spits af met Battlefield. Is het nog altijd de multiplayer-gigant die het altijd is geweest?

Turn around….

Om maar meteen met de deur in heus te vallen: de singleplayer van Battlefield 3 was ruk. Het is dan ook maar goed dat de verhaalmodus van de nieuwe Battlefield een flinke boost in kwaliteit heeft gekregen. Niet alleen qua verhaal, maar ook qua setpieces. Het heeft dan ook ietwat afgekeken bij de grote concurrent Call of Duty, die de afgelopen jaren actievollere verhalen verteld. Kort samengevat; Tombstone is een squad dat het opneemt tegen de Chinese dreiging uit het Oosten. Uiteraard gaan de Russen zich er ook mee bemoeien. EMP’s, Verraad en vertrouwen zijn terugkerende onderwerpen in het verhaal.

Jammer genoeg is de AI van je Tombstone teamleden niet bijzonder intelligent. Ze lopen maar wat achter je aan en het gebeurd amper dat ze uit zichzelf raak schieten. Zodra je een commando hebt gegeven gaat dit iets beter, maar door de vele hectiek is deze optie makkelijk te vergeten. In principe is de singleplayer samen te vatten als een achtbaan aan epische momenten. En kom op, zodra een spel begint met Bonnie Tylers Total Eclipse of the Heart dan weet je dat je wat te wachten staat.

Multiplayer

Maar waar de Battlefield games toch echt om draaien is de multiplayer. En deze is nog altijd sterk. Al vanaf Battlefield 1942 heeft EA een monster van een succes als het om multiplayer gaat en dat is ook nu weer het geval. Waar Battlefield zich in onderscheid met zijn grote concurrent Call of Duty is toch wel het soort gameplay. Waar Call of Duty (sinds Modern Warfare) erg snel en dicht op elkaar is, is dit bij Battlefield rustiger en op een grotere afstand. Hier kun je rustig gaan liggen met een sniper rifle om je doelwitten stuk voor stuk uit te schakelen. Daarnaast zijn er ook voertuigen, oh hemel de voertuigen. Er zijn maar weinig games waarin tegelijkertijd ter land, ter zee en in de lucht gestreden kan worden en Battlefield is daar in de grootste.

Qua teamgevoel heeft Battlefield ook iets extra’s. De klasse waarmee je vecht heeft namelijk zijn eigen kwaliteiten. Zo zijn er soldaten die medpacks kunnen laten vallen of spelers weer tot leven kunnen wekken. Maar ook types waarmee je juist de voertuigen kunt herstellen. Het kan voor een waar teamgevoel zorgen….zolang iedereen er aan meewerkt en niet als kip zonder kop rond rent.

Levolution

Het grote paradepaartje van Battlefield 4 is toch wel Levolution. Door het Levolution-systeem kan een gedeelte van de map volledig veranderen. Soms wordt dit getriggerd door spelers, wanneer zij een wolkenkrabber laten neerstorten en er een gigantische stofwolk over de map heen ligt. Een andere keer wordt dit door het spel zelf geregeld. In een map die bestaat uit meerdere tropische eilandjes, komt halverwege de match opeens een orkaan langs waaien. Hierdoor wordt het navigeren tussen de eilandjes opeens een stuk lastiger gemaakt en komt er uit het niets opeens een tanker dwars door het grootste eiland heen. Het is niet alleen een gimmick, maar heeft ook daadwerkelijk invloed op de uiteindelijk gameplay.

Suizende kogels

Iets waar ontwikkelaar DICE zich tot heer en meester in heeft bekroond is het werk met geluid. Ieder wapen klinkt weer anders en geeft een ander geluid in elke omgeving. Zodra je een kogel lost in een open vlakte klinkt dit natuurlijk al hard, laat staan als je dit in een nauwe gang van een gebouw doet. Op dit vlak zie je ook echt de passie van DICE om een, op het gebied van geluid, zo realistisch mogelijke ervaring neer te zetten.

Hoewel de single player van Battlefield 4 erg vermakelijk en een sterke verbetering is op zijn voorganger, draait het in Battlefield nog altijd om de multiplayer. Deze is weer – zoals we langzamerhand van DICE gewend zijn – ijzersterk. De chaos met voertuigen en uiteenvallende gebouwen wordt deze keer nog eens extra verstevigd door het Levolution-systeem.

Het klopt dat de graphics nog niet zijn behandeld en dit heeft een goede reden. Aan het einde van de maand komt de next-gen versie uit van Battlefield 4 en deze willen we dan ook graag meenemen in het eindoordeel.

Battlefield 4 is nu verkrijgbaar voor de Xbox 360, Playstation 3 en PC en is bij launch verkrijgbaar voor de Playstation 4 en Xbox One