Star Wars Battlefront 2 Review

Star Wars Battlefront 2 Review

De Star Wars Battlefront-reboot van een paar jaar geleden wist veel fans blij te maken met zijn volledige Star Wars-vibe, maar schoot op het gebied van content bij de release tekort.

De (betaalde) season pass bracht hier verandering in voor de multiplayer, maar bood alsnog geen single player-verhaal waar veel fans om vroegen. Zelfs acteur John Boyega (Finn in de recente films) had zijn vraagtekens bij het gebrek. Bij de aankondiging van het tweede deel beloofde EA verbetering en hier zijn ze deels in geslaagd.

Iden Versio

Met Battlefront 2 heeft de game de veel gevraagde campaign gekregen en in de aanloop naar de release van de game werd het verhaal van Iden Versio flink gepromoot. We zouden nu de andere kant zien van Star Wars en spelen als een elite soldaat van The Empire die het tegen de ‘terroristen’ van de Rebellen opneemt. Long story short: het is mooi dat er nu een campaign is toegevoegd, maar deze valt jammer genoeg tegen.

Het verhaal van Iden mist diepgang, is reuze voorspelbaar en is aan de korte kant. Het personage zelf en haar beweegredenen zijn interessant, waardoor ik hier graag meer van had willen zien. Daarom is het zo zonde dat na vrijwel iedere missie met Iden, je er eentje voorgeschoteld krijgt waar een ander bekend Star Wars personage in de spotlight staat. Deze missies voelen meer aan als tutorials voor de multiplayer (je leert te spelen met de helden die je onder de knoppen krijgt) dan op daadwerkelijke toevoegingen aan het verhaal. Een recente gratis uitbreiding op het verhaal voegt nog anderhalf uur toe aan de korte campaign en biedt wat diepgang, maar er is voor een volgend deel nog genoeg aan te passen.

Het ding wat de campaign wel goed weet neer te zetten, is de Star Wars-vibe via verschillende set pieces. Iets wat in de multiplayer zelfs nog een stap verdergaat.

Multiplayer

Centraal in de multiplayer staan Galactic Conquest en Starfighter Assault, waarin de gevechten regelrecht uit de films genomen kunnen worden. Dit komt niet alleen door de prachtige graphics, maar ook doordat alle drie de Star Wars-generaties zijn toegevoegd en niet alleen de Original Trilogy. Naast deze twee hoofdmodi zijn er nog een klein handje andere modes, maar de meeste spelers zul je in de eerste twee tegenkomen.

Er is gekeken naar de vorige multiplayer en de kritieken die de fans daarop hadden. Een groot voorbeeld zit in de wijze waarop je met de bekende personages kan spelen. Hier was het een kwestie van geluk of je snel genoeg bij een speciale pick-up kon zijn en was het niet gebaseerd op jouw skills. Iets wat nu wel het geval is. Door middel van de objective te spelen of kills te maken, krijg je punten. Deze kun je tijdens de match inwisselen voor speciale wapens of de Hero characters.

Daarnaast is er ook gekeken naar hoe ze de gameplay nog solider konden maken en dan heb ik met name over de gameplay bij het vliegen. Starfighter Assault is een waar genot om te spelen en je merkt echt dat de ontwikkelaar hierachter veel ervaring heeft met voertuigen (deze mode is gemaakt door het team dat vroeger de Burn-out games heeft gemaakt). Zonder problemen maak je scherpe bochten door wrakstukken en meteoroïden om andere fighters te ontwijken of de achtervolging in te zetten.

Star Wars Battlefront 2 Review

Toch hangt er een grote schaduw over de gehele game heen, want de controversiële ‘loot boxes’ hebben over de gehele wereld vraagstukken opgeworpen. Middels deze boxes krijg je willekeurige Star Cards die jouw soldaten en personages speciale skills geven. Deze zijn te koop met punten die je krijgt door te spelen, maar konden ook aangeschaft worden met echt geld, waardoor spelers die dit konden doen een voorsprong kregen op de spelers die dit niet deden. Daarbij was het maar de vraag ‘wat’ je precies kreeg uit zo’n gekocht kistje. Op het moment van schrijven zijn deze microtransacties uit de game gehaald en is het nog maar de vraag of ze terugkomen.

Een zuur verhaal, maar tegelijkertijd iets waar ikzelf weinig mee te maken heb gehad. Op geen enkel moment heb ik de behoefte gehad om geld uit te geven, want ik heb alle uren die ik heb gespeeld plezier gehad met de game die ik voorgeschoteld kreeg. Daarbij heeft EA beloofd om meerdere gratis updates uit te brengen voor de game waarvan de eerste met een The Last Jedi-thema inmiddels is verschenen.

Ondanks de wat matige single player en het progressiesysteem van de multiplayer die zichzelf dwars zit, is Star Wars Battlefront 2 een grafisch indrukwekkende game waar ik tijdens mijn speelsessies alsnog veel plezier mee heb gehad. Alles aan deze game schreeuwt Star Wars en de gameplay zelf is erg vermakelijk.

Star Wars Battlefront 2 is nu beschikbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en PC. Voor deze review is de PlayStation 4 versie gebruikt