Recensie: Branden – Ro Theater

branden

Het publiek bevindt zich in het Midden-Oosten vanaf het moment dat zij de zaal betreden. Het podium is een woestijnachtig landschap met langs de zijkanten stapels verschillende kleden. Nog gescheiden van wat er achter op het podium gebeurt wordt het publiek verwelkomt door een prachtige vrouw, de Vlaamse, formidabele actrice Goele Derick, die zich voorstelt als de notaris van Nawal Marwan.

Nawal Marwan is overleden na jarenlang stilzwijgen en nu wil ze haar kinderen dan eindelijk nalaten wat ze al die tijd had willen zeggen. Zoon Simon (Nasrdin Dchar) en dochter Jeanne (Esther Scheldwacht) krijgen allebei een brief die niet voor hen is, maar voor hun vader en voor hun broer, van wie ze het bestaan niet afwisten. Met tegenzin gaan zij op weg naar het geboorteland van hun moeder. Hier ontrafelen zij haar geschiedenis en worden ze geconfronteerd met de zware lasten die hun moeder al die tijd heeft gedragen.

Oorlog

Tijdens de reis wordt het publiek ook meegenomen door het verhaal van moeder Nawal, die jong zwanger raakte en het kind moest afstaan. Na 25 jaar, wanneer ze heeft leren lezen en schrijven, gaat zij op zoek naar haar zoon samen met het leergierige, zingende meisje Sawda (Nastaran Razawi Khorasani). Het is oorlog in het land, niemand weet meer wie met wie vecht en waarom, en Nawal besluit zich van Sawda af te zonderen om zo in opstand te komen tegen de rebellen. De reis door het land is zwaar en de bagage die Nawal later mee neemt naar Nederland is niet in woorden te vatten. Tot zij op een dag in Nederland oog in oog komt te staan met wat er werkelijk gebeurd is en ze zwijgt om haar kinderen te sparen.

De pijnlijke werkelijkheid laat het publiek achter in een gevoel van ongeloof, angst en een knoop in de maag. In volledige stilte, net zo zwijgzaam als Nawal en inmiddels ook Simon en Jeanne, loop het publiek de zaal uit. Nog nooit is zoiets moois en overweldigends op het toneel verschenen.

Het stuk ‘Branden’ van het Ro theater is het tweede deel van een vierluik en zal vervolgd worden met het stuk Kust, dat vanaf 18 Januari in Rotterdam speelt.

Susanne Boersma