Recensie: Pete and the Pirates – Patronaat, Haarlem

Pete and the Pirates

Pete en zijn Pirates gaven een zeer aanstekelijk optreden weg in Haarlem. De vijfkoppige band uit Reading is bezig met een Europese tour om hun tweede plaat One Thousand Pictures te promoten.

Kennelijk voelen ze zich erg welkom op Nederlandse bodem want ze spelen niet minder dan vijf shows in ons kleine landje. Vanavond speelden ze in de goed gevulde kleine zaal van het Patronaat. Zelden hebben we zo’n divers publiek gezien. Mede door de herfstvakantie varieerde de leeftijd van 14 tot 64 jaar.

Pete and the Pirates

Het opwarmertje van de avond was het Rotterdamse Rats on Rafts, die onlangs nog te bewonderen waren in De Wereld Draait Door. Een jonge band die zwaar beïnvloed is door de new wave van de jaren tachtig. Aardige nummers, maar nog een beetje rammelend uitgevoerd, en misschien iets te lange jams voor een voorprogramma.

Koddige dansjes

Door naar de hoofdact. Een band met al heel wat meer speeluren achter zijn naam en dat is te merken. De muzikanten zijn goed op elkaar ingespeeld, het geluid is nagenoeg perfect, en de nummers worden in strakke uitvoering op het publiek afgevuurd. De band straalt op en top Britsheid uit: een vet zuid-Engels accent, een typische Britpop-podiumuitstraling (handgebaartjes à la Damon Albarn en Jarvis Cocker), afgetrapte gympies onder Dockers broeken en nerderige brilletjes. De goed in elkaar stekende nummers hebben weinig omlijsting nodig, maar toch proberen de zanger en de gitarist/toetsenist het geheel een beetje op te leuken met koddige dansjes en klapwerk.

Hoewel het publiek erg bescheiden reageert straalt het enthousiasme er vanaf bij deze band. Het optreden wordt in de tweede helft van de ongeveer 60 minuten durende set alleen maar beter. Nummers als ‘United‘, ‘Come to the Bar‘ en toegift ‘Blood Gets Thin‘ zijn ingenieuze poppareltjes. De set is een gebalanceerde mix van werk van de eerste plaat (Litte Death uit 2008) en recente nummers. Dit is zo’n Engels bandje dat eens niet gehypet is door de Britse pers. Misschien wel ten onrechte, maar het zorgt er ook voor dat we ze nog fijn in de kleinere poppodia kunnen bewonderen. Door dit aanstekelijke live optreden en twee sterke albums hebben we grote verwachtingen voor deze band. Voor nu verlieten we opgewekt en neuriënd het Patronaat.

Saskia Naafs
Foto’s Erik Bremer

Pete and the Pirates