Recensie: Snoop Lion – Reincarnated

smoke 'em

Het is nog steeds niet duidelijk of de naamsverandering van Snoop Dogg naar Snoop Lion definitief is of een gimmick, maar een feit is dat het eerste reggae-album van Snoop Lion nu uit is.

Veel critici vinden het makkelijk om uit te halen naar Snoop omdat zijn rasta-imago nep is. Het was natuurlijk niet zo handig om te zeggen dat hij zich de reïncarnatie van Bob Marley is, maar wie alles wat Snoop zegt met een korreltje zout neemt kan genieten van een vermakelijk album.

De hulp die Snoop Lion kreeg was precies de goede. Een groot deel van de tracks is geproduceerd door Major Lazer met hulp van Dre Skull (die veel heeft gedaan voor Vybz Kartel). Het resultaat is lome, 21ste-eeuwse reggae/dancehall voorzien van de praatjes van Snoop Lion en een bataljon gasten. Snoop Lion mag zelf misschien niet zo Jamaicaans klinken (al probeert hij wel wat Patois te gebruiken), lokale artiesten als Mavado, Popcaan en Mr. Vegas weten de juiste sfeer neer te zetten. Dit is dus wel degelijk een echt reggae-album te noemen. Andere gasten, uit de hiphopscene, zorgen voor wisselende optredens. Zo klinkt Drake overbodig in No Guns Allowed en mag Akon wat meezingen in een cover van zijn eigen Tired of Running, maar is Busta Rhymes heerlijk op dreef in Remedy en zorgt Miley Cyrus voor een grappige verrassing in Ashtrays and Heartbreaks.

Vrolijk

Waar Snoop Lion in het verleden genoeg had aan de producties van Dr. Dre heeft hij nu wat meer hulp nodig om een heel album boeiend te blijven, maar eigenlijk maakt dat niets uit. Reincarnated is geen hoogdravend of vernieuwend album, maar wel eentje om heel vrolijk van te worden. Het album bevat genoeg lekkere nummers om de komende zomer mee door te komen of om de dansvloer mee te vullen. Zelf draaide ik afgelopen weekend het nummer Fruit Juice op een feestje en je zag automatisch mensen in beweging komen door de lekkere diepe bassen en de vocalen van Snoop Lion. Kortom neem deze plaat niet te serieus, maar geniet er vooral van.