Recensie: Iron Man 3

trololo

Na een wat minder tweede deel, was Tony Stark volledig terug in The Avengers. Hierin werd de ultieme combinatie tussen cynisme en sarcastische humor gevonden door Robert Downey Jr. De nieuwe Iron Man is een stuk duisterder, maar betekent dit dan ook dat de gebruikelijke Iron Man humor ten onder is gegaan?

Good old fashioned revenge
Tony Stark is niet meer hetzelfde na wat er is gebeurd toen de Chitauri aanvielen in the Avengers. Hij heeft last van slapeloze nachten en heftige paniekaanvallen als hij maar herinnerd wordt aan zijn vrije val door het wormgat. Het zal hem niet nog een keer gebeuren dat hij wordt overvallen door een grote overmacht en wilt overal op voorbereid zijn. Dit resulteert in tientallen nieuwe Iron Man-harnassen en hij heeft zijn eigen vechtskills ook verbeterd.

bang on the floor

Tony Stark moet het ditmaal opnemen tegen The Mandarin (Ben Kingsley) de leider van organisatie The Ten Rings. Zonder al te veel te spoilen kan ik zeggen dat dit een erg bijzondere rol is van Ben Kingsley, die hij duidelijk met veel plezier heeft gespeeld.

The Mandarin heeft over de gehele wereld aanslagen gepleegd en wanneer iemand die dicht bij Tony staat één van de slachtoffers is, wordt het voor Tony te persoonlijk. Hij zweert The Mandarin te doden onder het mom: ‘There’s no politics here, it’s just good old fashioned revenge‘. Bad move, want niet al te veel later wordt de prachtige villa van Tony, inclusief alle harnassen, in een actievolle scene volledig met de grond gelijk gemaakt en moet hij zich vervolgens schuil houden in een klein dorpje.

Net als in de eerste Iron Man film moet Tony weer terug naar de tekentafel en moet hij zich weten te verdedigen met alle spullen om zich heen als een echt MacGyver. Hierin wordt hij bijgestaan door de kleine jongen Harley, een erg goede performance van de jonge Ty Simpkins. Terwijl de twee samen werken wilt de jongen zijn grote held maar wat graag ondervragen over wat hij heeft meegemaakt in The Avengers, juist hetgene waar Tony niet aan herinnerd wilt worden. Dit zorgt voor de nodige komische momenten en het publiek in de zaal moest hier ook vaak om lachen.

captain

Waar in de trailers gesuggereerd wordt dat The Mandarin de enige bad guy van de film is, wordt dit in de eerste scenes al ontkracht. Want naast de mysterieuze terrorist heeft Tony Stark ook te maken met wetenschapper Aldrich Killian (Guy Pearce). Hij is drijvende veer achter een grote denktank waar het Extremis-virus ontwikkeld wordt. Met dit virus doen ze een poging om het Super-Soldier-serum, waar Captain America zijn krachten door heeft gekregen, na te bootsen. Maar naast dat het virus verloren ledematen hersteld, geeft het de gebruiker ook nog eens superkrachten. Een middeltje dat perfect zou zijn op de wapenmarkt. Aan Tony om dit tegen te gaan.

The Dark Iron Man?
Iron Man moet de strijd aan gaan met de terroristische leider en de gevaarlijke wetenschapper, maar de grootste vijand van de film toch wel Tony Stark zelf. Iron Man 3 is door Tony’s innerlijke problemen een stuk duisterder dan zijn voorgangers. Fans van de vorige films hoeven niet bang te zijn dat het meteen is veranderd in een film van Christopher Nolan, want het verschil met zijn The Dark Knight Rises, is dat de Marvel-films een grote portie comic-humor bewaard. Ook in Iron Man 3 is Robert Downey Jr. als Tony Stark weer geweldig. Hij weet zijn sterrenperformance uit The Avengers mee te nemen naar de nieuwe Iron Man en de innerlijke demonen van Stark zorgen juist voor extra diepgang voor zijn karakter.

Spektakel en kippenvel.
Voordat je verder gaat lezen: het volgende stuk bevat lichte spoilers over het slotgevecht die ook al in de laatste trailers voorkwamen.

Ik heb het hier voor al gehad over de aanval op Tony’s villa. Dit was een actievolle maar ook vooral indrukwekkende actiescène die al vrij snel in de film gebeurde. De rest van de film blijft de actie van een hoog niveau, zelfs als Tony ondergedoken zit. Het slotgevecht is er één van een erg hoog niveau. Hierin nemen Rhodes (Don Cheadle) en Tony het samen op tegen een erg grote overmacht. De scene die hier aan voorging kan regelrecht uit een buddy-cop-film als Lethal Weapon zijn overgenomen, want de interactie tussen de twee is geweldig en je zou haast willen dat er meer van dit soort “bromance” scenes in zaten. Maar hoe Iron Man en Warmachine ook samen zijn, wat hierna komt was voor mij toch het hoogtepunt van de gehele film.

In de laatste trailers werden we al geteased met alle verschillende ijzeren kostuums en het gevecht waarin alle pakken gebruikt worden was voor mij, als liefhebber van de comics, een waar genot om naar te kijken. Het is een intens gevecht en alle pakken krijgen even hun eigen momentje om te shinen in de spotlight.

harnassen iron man 3

Iron Man 3 is een must-see blockbuster voor liefhebbers van de vorige Marvel-films. Door een duisterdere insteek zien we een hele nieuwe menselijke kant van Tony Stark wat een uitbreiding is op een al geweldig karakter. Robert Downey Jr. zet zijn personage weer op briljante wijze neer en weet zijn performance uit The Avengers te evenaren. Ook op het gebied van actie is Iron Man 3 een geweldige film, want regisseur Shane Black heeft de balans tussen actie en rustige karaktermomenten goed weten te vinden Ik ben heel erg benieuwd wat er in de toekomst met de rol van Tony Stark gaat gebeuren, want Iron Man 3 was de laatste film waar Robert Downey Jr. door middel van een contract aan zat verbonden.

Phase 2
De films van de Marvel Studios verschijnen in Phases. Met de eerste Iron Man werd Phase 1 gestart en deze werd op spectaculaire wijze afgesloten in The Avengers. Iron Man 3 is het startschot van Phase 2, films die deze fase nog gaan uitkomen zijn Thor: The Dark World, Captain America: The Winter Soldier, Guardians of the Galaxy en The Avengers 2.