Review: FFVII Remake Intergrade

FFVII Remake Intergrade

Afgelopen jaar noemde ik Final Fantasy VII Remake het stralende voorbeeld hoe je een remake vernieuwd en tegelijkertijd trouw kunt houden. Inmiddels staat de PlayStation 5 in steeds meer huiskamers en dus is het tijd voor een upgrade en dan ook nog eens één met extra content!

Dat moeten we misschien direct even verhelderen, want Final Fantasy VII Remake Integrade is de PlayStation 5-upgrade die gratis beschikbaar is voor iedereen die het origineel op PlayStation 4 bezit. Daarnaast is er losse betaalde DLC beschikbaar getiteld Intermission, die een zijverhaal vertelt met fanfavoriet personage Yuffie, de tienerninja uit Wutai met haar kenmerkende Shuriken. Maar voor we in de extra content duiken, werpen we een blik op waarom Integrade het spelen van Final Fantasy VII Remake op PlayStation 5 (nogmaals) rechtvaardigt of je juist kan aansporen om het af te maken.

Nog indrukwekkender

Zelfs op PlayStation 4 was Final Fantasy VII Remake al een lust voor het oog. Realistisch ogende personages, prachtige omgevingen en geweldige lichteffecten, zette perfect de toon neer van wat Final Fantasy VII al in 1997 op de originele PlayStation voor ogen had. Final Fantasy VII Integrade doet daar nog eens een flinke schep bovenop door een keuze te geven van een graphics modus die alles naar een 4K resolutie brengt en echt adembenemend is. Het alternatief is de performance mode die de 30 FPS, die de PS4 en de 4K modus van Integrade kenmerken, verdubbelen naar 60 FPS. Zoals met wel meer titels waar het tempo hoog in ligt, is het niet moeilijk te onderschrijven hoeveel verschil dit maakt. Door twee keer zoveel beelden in een seconde weer te geven, is iedere interactie vele malen vloeiender. Van de subtiele animaties in het haar van een personage tot de flitsende actie; Ja, de graphics modus is verbluffend, maar het is de performance mode die je wilt spelen.
FFVII Remake Intergrade

Soepel en scherp

Beide versies werken met verhoogde kwaliteit texturen, wat de ene keer beter naar voren komt dan andere. Wat Final Fantasy VII Remake Integrade vooral kenmerkt naast de snelle laadtijden is de volledige eliminatie van framedrops en texture pop-in. Beiden zijn storende factoren, die de immersie flink in de weg kunnen zitten – zeker de eerste. Want het laatste wat je wilt is midden in je snelle, prachtig weergegeven combat, het geheel ineens veel trager te zien verlopen of ronduit stotteren. Deze PlayStation 5-versie van Final Fantasy Remake hapert echter nooit en zelfs in notoire gebieden voor drops als het centrum van volwassenenvermaak genaamd Wall Market. Hier worden de vele verbeteringen ten opzichte van licht effecten en raytracing reflecties ook duidelijk. Integrade doet veel meer met mist en bloom van lichten wat een veel sfeervoller, maar vooral ook fraaier geheel geeft. En niet alleen hier; ook misteffecten in de riolen geven Final Fantasy VII Remake Intergrade echt meer body. Daarbij gebeurt het niet meer dat je ergens heen loopt en de hoge kwaliteits texture pas later inspringt, zoals een wazige deur die een paar tellen later scherp wordt.

Materia Hunter

Hoe dan ook is Final Fantasy VII Remake Intergrade dus de beste manier om de game te ervaren, maar voor wie het al uit heeft is er meer. De eerder genoemde DLC is een sterke toevoeging in het verhaal, die hopelijk verder vervolg krijgt. Yuffie heeft een interessante vechtstijl waarbij ze haar shuriken kan werpen en terugroepen, terwijl ze een traditionele fighter moveset heeft – uiteraard gecombineerd met magic. Zeker abilities als Fire Ninjitsu deden me grijnzen terwijl de jonge, enthousiaste Yuffie korte metten maakte met Shinra-soldaten. Het verhaal is losstaand, maar wel verweven in het hoofdplot en vind plaats halverwege de hoofdgame. Twee hoofdstukken lang kan Intermission als kort ervaren worden, maar dat is met de side quests nog wel uit te breiden tot een respectabele lengte. Zelf beleefde ik veel plezier met het nieuwe avontuur van een geliefd personage, wat een compleet eigen flair met zich mee brengt. Yuffie is grappig, lieflijk en heeft teveel zelfvertrouwen waardoor interessante situaties ontstaan. Een andere highlight is de toevoeging van Fort Condor, een memorabele scène uit de originele game waarbij je een fort beschermde met realtime strategy-elementen. Dit is in Intergrade vele malen uitgebreid en vertaalt naar een bordspel wat je met de meest uiteenlopende personen in de wereld kunt spelen. Dit wordt natuurlijk helemaal hilarisch, wanneer je compleet onverwachte bekende personages ineens een diepe passie ziet uiten voor een rondje Fort Condor.

De game was al adembenemend en fantastisch, maar Final Fantasy VII Remake Intergrade is absoluut de definitieve versie die je wilt spelen. Waar het geheel nog wel eens framedrops en texture pop-in kende, is dat hier volledig weg. Het oogt fantastisch is 4k 30 FPS en speelt nog fijner in de 60 FPS performance mode. Daarbij is de additionele (betaalde) Intermission DLC absoluut de moeite waard, wanneer je meer van deze game wilt. Yuffie speelt compleet nieuw, is een interessant personage en vertelt een hilarisch gebracht verhaal met serieuze ondertoon. Heb je Final Fantasy VII Remake voltooid en wil je meer, moet je hem nog afmaken of nog zelfs nog nooit het origineel gespeeld? Dan is Final Fantasy Remake Intergrade absoluut het spelen waard en de beste versie van een GOTY contender.

FFVII Remake Intergrade