Review: Collection of SaGa

Collection of Saga review

Een jaar na de fantastische Collection of Mana, welke de eerste drie Secret of Mana games combineerde, komt Square nu met de Collection of SaGa: Final Fantasy Legend. Waar de waarde van de eerste voor zich sprak heeft deze Collection wat meer haken en ogen.

Het is vreemd te bedenken wat Final Fantasy met Square deed in de jaren ’90: het was zo succesvol dat het geregeld deze naam op Europese releases van de mindere goden plakte. Niet alleen in de vorm van de Secret of Mana spin-off voor de GameBoy uit de eerstgenoemde collectie, welke als Final Fantasy Adventure in de Europese schappen kwam. Maar zo ook de SaGa releases voor dezelfde Nintendo handheld. Omgedoopt tot Final Fantasy Legend zag het drie delen, welke allemaal erg eigenzinnig zijn en vrij weinig te doen hebben met de titulaire laatste fantasie. SaGa is anders en daarmee interessant om te zien, zij het in 2021 op de Nintendo Switch misschien iets te basic om de EUR 39,99 te rechtvaardigen.

SaGa is anders

Op het eerste oog zijn de titels typerende RPG’s zoals van de Super Nintendo kende, maar terug geschaald naar de GameBoy: Een perspectief van bovenaf, blokkige levels en veel proberen te doen met weinig resources. Maar zoals ik al aangaf is SaGa anders; in SaGa level je niet met gevechten, maar met alternatieve systemen. Zoals het eten van je tegenstanders voor monsters of door upgrades te kopen in een winkel voor robots. Het maakt dan ook een hele andere ervaring en kan zich ook onderscheiden door zijn dialoog. Doormiddel van haast eindeloos door scrollende tekst boxen vertelt iedereen game een uitgebreid verhaal en zal je moeten opletten wil je het alles nog volgen. De bulk van de gameplay vind je in de vorm van het verkennen van de – zeker voor de GameBoy – uitgebreide werelden, het ingaan van vele willekeurig getriggerde turn-based gevechten en het lezen van lappen dialoog.

Even slikken in 2021

Zoals Final Fantasy is iedere SaGa-game die je hier vindt een zelfstandig verhaal en maakt het niet zo zeer uit in welke volgorde ze gespeeld worden. Wel herken je al terugkerende speler thema’s en onderdelen door de verschillende games heen, maar als complete nieuwkomer zou ik je aanraden om met SaGa/Final Fantasy Legend III te beginnen omdat deze de meest gestroomlijnde ervaring geeft met de meest uitgebreide en complete systemen. Om deze games in 2021 te spelen is echter wel een even slikken. De trage stijl van de games, klein zichtveld, eindeloos tekst boxen en niet altijd even heldere mechanics, maken deze games eerder voor de niche liefhebber dan de nieuwkomer. Toch kon ik waarderen wat SaGa te tonen had, al moet gezegd worden dat het ondanks alles wat ik noem toch vrij standaard aanvoelt ten opzichte wat hij hedendaags van een JRPG verwachtte. Niet eerlijk natuurlijk naar een game van 20 jaar oud, maar wel de wereld waar we in leven.

Weinig opsmuk

Qua presentatie oogt het geheel prima, maar nergens echt speciaal. Vanwege de GameBoy resolutie hebben we te maken met flinke borders, waar verschillende wallpapers voor te kiezen zijn. Allen leiden ze erg af en de meest minimalistische werkt daarom het beste, waarbij de iets vergrootte weergave van de game mij meer bekoorde. Het gekozen kleurenpalet van de GameBoy wordt wel fraai weergegeven waardoor het geheel authentiek voelt maar vele malen meer zichtbaar is dan dat je oude handheld aan slingert. Het kent daarbij niet heel duidelijke save states zoals de meeste van dit soort releases, wat erg jammer is. Opslaan doe je dus gewoon in de games zelf, al is er wel één quicksave slot voor wanneer je de game afsluit. Echter geldt deze voor alle drie de games in deze bundel en overschrijf je deze dus makkelijk wanneer je alles tegelijk wilt spelen.

Conclusie

Waar de games in de Collection of Mana (met name het legendarische Secret of Mana en de vermiste Trials of Mana) gemakkelijk aan te raden waren aan iedereen, is Collection of SaGa: Final Fantasy Legend toch iets meer voor de niche fan. Hele andere JRPG’s dan we gewend zijn heeft iedere game zijn eigen dingen die het eigenaardig maar vermakelijk maken. Toch merk je hier wel 20 jaar oude games te spelen die van een beperkte handheld kwamen, wat het geheel wat simpel maakt. Toch is er zeker een markt te vinden voor deze release; houd je van bergen verhaal, tactische turn-based combat en heb je het geduld, dan kun je gerust een gokje wagen.

Sander Noordijk