Review: LEGO Star Wars: The Skywalker Saga

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga

A long time ago…in a galaxy far away… kwam de eerste LEGO Star Wars uit op de PlayStation 2. Oké zo lang geleden is het ook weer niet en het was gewoon op Aarde, maar toch voelt die zeventien jaar als vrij lang. Inmiddels zijn we vele iteraties van de formule verder en zijn meerdere franchises de revue gepasseerd.  Met The Skywalker Saga keert TT Games terug naar hun LEGO-roots, waardoor het een mooi beeld schetst van hoe ver ze zijn gekomen.

Doordat zeven van de negen episodes al in de eerdere LEGO Star Wars games aan bod waren gekomen, was ik erg benieuwd of ze op het gebied van de humor en levels niet te veel zouden herhalen uit de vorige games. Niets van dat is het geval, want ondanks dat de ontwikkelaar zich uiteraard aan de verhaallijn van de films houdt, zijn de levels volledig nieuw en worden er nieuwe grappen gemaakt. Het mag dan wel op jongere gamers gericht zijn, maar ook ik kon het niet laten om meerdere keren hardop te lachen.

Waar de eerste LEGO Star Wars nog een lineaire ervaring was, is dit iets wat in de recente games al lang niet meer het geval was door de introductie van open omgevingen waar je vrij in kan rondlopen. Dit is voor The Skywalker Saga naar een volgend niveau getild waar je op iedere planeet en de space systems daarboven een gigantische hoeveelheid side quests, puzzels en andere activiteiten te doen hebt. Zelfs als je dus de negen episodes van de films hebt uitgespeeld, ben je nog lang niet klaar.

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga

Op het gebied van gameplay voelt The Skywalker Saga als een evolutie van de titels die hiervoor kwamen. Daar werden al steeds nieuwe kleine mechanics toegevoegd, maar deze keer voelt het aan alsof er een next-gen stap is gemaakt in de franchise. Het grootste nieuwe element wat wordt toegevoegd aan de gebruikelijke LEGO-gameformule is de manier waarop het cameraperspectief je de game laat spelen. De camera staat tijdens de actie momenten nu een stuk dichter op je plastic figuurtje. Dit klinkt als een minuscuul dingetje, echter zorgt het ervoor dat het nu meer dan hiervoor aanvoelt als een third person action game, inclusief dekking zoeken achter muurtjes (die je zelf kan bouwen) tijdens de vuurgevechten. Tegelijkertijd zoomt hij tijdens de open wereld stukken uit naar een bekender perspectief waardoor je het overzicht terugkrijgt en makkelijker verborgen collectibles kan spotten.

Een nieuwe toevoeging waar ik iets minder over te spreken ben zijn de skill trees per type personage. Er is een enorme hoeveelheid aan personages vrij te spelen die verdeeld zijn onder classes, elk met hun eigen specialiteiten. Het upgraden van deze Class skill trees voelt echt als een onnodig iets waar de upgrades weinig uitmaken. De “algemene” upgrades die voor alle classes tegelijkertijd gelden daarentegen weer wel. Ze verbeteren zelfs de spelervaring door je bijvoorbeeld sneller te laten bouwen, of de kleine stud muntjes naar je toe te laten komen van een steeds groter wordende afstand naarmate je ze upgrade. Eerder noemde ik al de idioot grote lading randactiviteiten; niet alleen is het gros daarvan leuk om te doen (op den duur vallen ze wat in de herhaling), maar geven ze ook speciale Kyber Bricks die benodigd zijn voor het unlocken van die skills. Op het moment dat de game uitkwam waren er al meer dan 1000 te vinden en recentelijk werden er via een update nog meer toegevoegd. Like I said: een gigantische hoeveelheid content.

Nog een laatste eervolle vermelding naar de “Mumble modus”. Al flink wat LEGO-games wordt er nu gebruik gemaakt van voice acting, maar zo was het niet altijd. In de eerste paar titels van TT Games waren alle plastic figuurtjes aan het mompelen. Niet alleen voelt deze Mumble Mode als een blast to the past, maar ook als een eerbetoon naar de roots waar ze ooit begonnen en naar hoe ver ze nu wel niet zijn gekomen.

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga weet ondanks dat het merendeel van de films al “ge-Legofied” waren de films fris aan te laten voelen en geven niet het gevoel dat je het al hebt gespeeld. Zelfs na het uitspelen van de films zit de game ramvol gevuld met content om je flink wat uren zoet te houden en is het qua gameplay een evolutie op de gebruikelijke formule van TT Games.

LEGO Stars Wars: The Skywalker Saga is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch, PC, PlayStation en Xbox consoles. Voor deze review is de PlayStation 5-versie gebruikt.