The Legend of Korra: De Complete Serie DVD review

Eerder dit jaar behandelde ik al de Blu-ray set van Avatar The Last Airbender, naar mijn mening een van de beste animatieseries die ook nog eens leuk is voor volwassenen om te kijken. Niet veel later kwam ook sequel-serie The Legend of Korra uit op DVD.

Waardig vervolg

Het zal een flinke druk zijn geweest op de schouders van de makers om een vervolg te maken op een welgeliefde serie. De route die ze hebben genomen vind ik erg geslaagd. Korra en de cast om haar heen zijn geweldige personages die gaandeweg groeien en de wereld om hun heen voelt haast aan als een personage. De stijl van Republic City, haar inwoners en de nieuwe stijlen ‘Benden’ voelen aan als een evolutie van wat daarvoor kwam, zonder de roots uit het oog te verliezen. Het moment dat bekende personages terugkomen voor een cameo of grotere rol, voelt het alsof je een paar oude vrienden weer ziet.

De serie behandelt, ondanks dat het zijn gevoel voor luchtige humor niet is vergeten, wat zwaardere problemen dan The Last Airbender dat deed en doet door love triangles en andere perikelen meer aanvoelen als een tienerserie. Alsof deze serie samen met de kijkers van de vorige zijn meegegroeid als ware. De progressie van Korra en de tegenslagen die zij meemaakt zijn niet per se voor de kleinere kinderen geschikt.

Beter op Netflix

Waar de serie zelf dus ben ik met deze dvd-release van de volledige serie minder tevreden. Noem me verwend, maar de dvd-kwaliteit van het beeld voelt ondermaats aan. Het is met momenten korrelig te noemen en ik zou haast willen adviseren om de serie op Netflix te kijken waar de beeldkwaliteit een stuk hoger ligt. Qua extra’s/special features krijg je alleen maar audio commentaar bij afleveringen. Juist bij een serie met zo’n unieke stijl en een wereld had ik graag wat making-off materiaal willen zien.

Ik heb een zwak voor mooie art (zoals dat bij de Blu-ray set van Avatar The Last Airbender het geval was) en daarom vond ik het persoonlijk jammer dat ervoor gekozen is om simpelweg de schijfjes voor hiervoor uitgebrachte versies gewoon in deze box te stoppen. Het is daardoor een mengelmoes van verschillende stijlen terwijl dit juist een serie is met een geweldige artstyle.

Wat naast wat speciale art ook ontbreekt is de mogelijkheid om ondertitels te kiezen. Je krijgt een lading talen om uit te kiezen en that’s it. Nu heb ik geen problemen met Engelse series kijken, maar een ander zal dit misschien wel hebben. Nog een belangrijke melding tot slot: er zijn meldingen dat op bepaalde devices de afleveringen van een aantal discs niet goed starten en je beter gebruik kan maken van de Play All functie. Dit kon ik op zowel mijn PS4 als Xbox One niet reproduceren.

The Legend of Korra is een geweldige serie die verder borduurt op hetgeen wat The Last Airbender al neerzette en groeit met de kijker mee. Deze dvd-release van de serie doet het echter geen recht aan. De set mist special features, simpele dingen als ondertiteling en de dvd-kwaliteit is te korrelig waardoor je de serie – indien mogelijk – beter via Netflix kan kijken, of kan wachten op een eventuele Blu-Ray release.