Mortal Kombat 11 Ultimate review

Mortal Kombat 11 Ultimate review

Het is niet vreemd voor fighting games om meerdere uitbreidingen over versies te krijgen. Kijk maar naar Street Fighter II die sinds zijn release in de 90s nog altijd nieuwe versies krijgt. Mortal Kombat pakt het iets anders aan door de huidige game te voorzien van meerdere uitbreidingen. De Mortal Kombat 11 DLC genaamd Kombat Packs zijn onlangs samengebundeld met de grote verhaaluitbreiding in één pakketje: Mortal Kombat 11 Ultimate.

Wil je weten wat ik van Mortal Kombat 11 zelf vond? Pak voor de hoofdgame gerust mijn vorige review erbij. De gameplay is namelijk nog precies hetzelfde en de ‘kombat’ staat nog steeds als een huis. Ik wil dan ook meer gaan behandelen wat er in de tussentijd is bijgekomen.

Verhaaluitbreiding

Uitbreidingen zijn niet nieuw voor Mortal Kombat, maar dit is normaalgesproken alleen in de vorm van nieuwe personages. Met de Aftermatch DLC heeft de franchise zijn eerste story DLC gekregen.

Heb je Mortal Kombat 11 al op een andere console eerder gespeeld, of wil je alleen de nieuwe content spelen, dan kan je direct starten met de verhaaluitbreiding. Deze gaat direct verder waar de hoofdgame is introduceert de personages (op Robocop na) die in de Aftermath DLC toegevoegd waren op een logische manier aan het verhaal. Hoogtepunt in deze extra verhaallijn is toch wel Cary-Hiroyuki Tagawa die zijn rol als Shang Tsung opnieuw speelt.

Met zo’n drie uurtjes ben je door de time heist epiloog heen en het had niet langer hoeven duren. Het is vermakelijk en doet precies wat je van Mortal Kombat verwacht en niet veel meer dan dat. Destijds werd Aftermath als los pakket verkocht met wat extra personages en vond ik de prijs aan de te hoge kant voor wat je ervoor zou krijgen. Nu met Ultimate is dit gladgetrokken door alles wat je in het totale pakket krijgt.

Papa mag kiezen

Een Mortal Kombat zou tegenwoordig geen Mortal Kombat meer zijn, zonder personages uit totaal andere franchises. Deel 10 haalde deze met Jason Voorhees, Predator en Leatherface vooral uit horrorfilms, maar Mortal Kombat 11 houdt het bij zijn blockbuster format. Door zijn tijdreis verhaal was MK11 al een vrij bijzondere rit, maar is sinds de release door de verschillende DLC-gastpersonages een game geworden die zo samengesteld had kunnen worden door een liefhebber van jaren 80 actie blockbusters.

Schwarzenegger zijn T-800 versus Stallone zijn John Rambo? Kan gewoon. Of wil je liever Robocop versus comic iconen Spawn of the Joker? Mortal Kombat regelt het voor je. Allemaal hebben ze hun eigen brute Fatalities (en sinds de updates ook iconische Friendships) die past bij de personages. Dat bekende (stem)acteurs hun klassieke rollen vervullen (alleen Schwarzenegger is afwezig) en ze sprekend lijken maakt het natuurlijk helemaal af.

Net als in de basis game heeft iedere vechter zijn eigen moveset en speelstijl en ik moet zeggen dat ze lang niet allemaal bij mijn eigen speelstijl pasten. Vooral Robocop viel mij wat tegen waar ik voor mijn gevoel deze moves al eerder had gezien
.

Op next-gen

Met de release van Ultimate is ook de patch voor de next-gen consoles uitgekomen. Ik heb hem op de Xbox Series S kunnen testen en waar ik met name over te spreken ben zijn de laadtijden. Binnen een paar luttele seconden start een potje, waar dit op de vorige generatie wel wat langer kon duren. Erg indrukwekkend en vooral als je aan het oefenen bent met een bepaald personage erg fijn omdat je sneller verder kan.
Heb je op dit moment alleen de basisgame, dan zijn er verschillende manieren om te upgraden. Je kan alle DLC’s die zijn uitgekomen los aanschaffen, of in één keer kiezen voor de Ultimate Add-On Bundel. Deze heeft een adviesprijs van 50 euro wat ik toch een flinke smak geld vindt. Vooral als je nagaat dat op het moment van schrijven Mortal Kombat 11 Ultimate in een tijdelijke Nieuwjaarssale 42 euro kost in de PlayStation Store. Hierbij krijg je alle DLC, maar ook de basisgame waardoor alles opnieuw kopen de goedkopere optie is. Een vrij bijzondere situatie.

Vooral als je Mortal Kombat 11 nog niet in huis had, is de Ultimate Edition precies wat de naam zegt. Je krijgt de base game met alle uitbreidingen waardoor je een stampvol pakket met vechters en content hebt. Niet alle DLC characters zijn even leuk om mee te spelen, maar let’s be honest; een sprekend lijkend Teminator versus Robocop match deed toch iets met mijn 80s action blockbuster hartje.

Mortal Kombat 11 Ultimate review
Terminator versus Rambo

Mortal Kombat 11 Ultimate review