
De wereld is razendsnel aan het veranderen. Wat enkele decennia ver weg en exotisch was is nu vaak binnen een dag reizen te bereiken. Grenzen en afstanden lijken zo te vervagen. Of wat dacht je van cash geld in de vorm van bankbiljetten? Nog niet zo lang geleden was papiergeld van grote waarde. Nu kiezen we steeds vaker voor het gemak van digitale betalingen waar geen fysiek geld aan te pas komt.
De Zuid-Afrikaanse kunstenaar Faith XLVII onderzoekt de devaluatie van ooit sterke symbolen en het vervagen van grenzen in de series The Deconstruction of Value en Chaos Theory. Hierin maakt ze patchworks van zowel vlaggen, landkaarten als bankbiljetten. Hierbij kiest ze bewust voor oude kaarten en bankbiljetten die niet meer in omloop zijn. Zaken die ooit van grote waarde waren en nu nagenoeg nutteloos zijn. De kans is groot dat het cash geld dat we nu nog af en toe gebruiken ook over een tijd nagenoeg geen waarde meer heeft. En dat een kaart of plattegrond van nu over een aantal jaar niet meer klopt.
Venarum Mundi
Een flink aantal van de patchworks uit de serie zijn binnenkort te zien in een expositie bij Heron Arts in San Francisco. De naam van de tentoonstelling is Venarum Mundi, wat zich laat vertalen als ‘aderen van de wereld’. Een passende naam voor deze twee series kunstwerken. In een verklaring van de galerie staat dat de kunst van Faith XLVII “de economische en geopolitieke systemen die onze wereld structuur geven” worden onderzocht.
Faith XLVII heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een veelzijdige kunstenaar die naast grootschalige muurschilderingen ook sculpturen, video-installaties, wandtapijten en tekeningen creëert. Haar werk verkent vaak de kruispunten van spiritualiteit, natuur, activisme en rituelen, en is doordrenkt met een diep respect voor de onderliggende mysteries van het bestaan. Ze staat bekend om haar vermogen om universele sociale en politieke vraagstukken aan de orde te stellen, vaak met een focus op menselijke rechten en spirituele veerkracht.









