Hyperrealistische schilderijen van beslagen ramen

Jochen Mühlenbrink
Knäul, 2017
Foto’s © Jochen Mühlenbrink

Het werk van de Duitse kunstenaar Jochen Mühlenbrink kenmerkt zich door zowel de hoge mate van realisme als door zijn unieke onderwerpkeuze. Wij zijn vooral fan van zijn schilderijen van beslagen ramen.

Iedereen heeft wel eens (als kind) een tekening gemaakt op een beslagen raam. Bijvoorbeeld op de achterbank van de auto, in het openbaar vervoer of op school. Door de komst van dubbel glas en betere isolatie komen beslagen ramen minder vaak dan vroeger, maar er zijn nog steeds momenten waarop het te zien is. Vooral als het vochtig is en er temperatuurverschillen tussen binnen en buiten zijn.

Vingers

Vaak bestaan die tekeningen uit simpele poppetjes, vluchtig geschreven namen of schuttingtaal. Maar het gaat om meer dan de tekening alleen. De lijnen die we met onze vingers trekken zorgen dat we op die plekken weer zicht op de wereld achter het raam krijgen. Dat is nu precies waar Jochen Mühlenbrink mee speelt. Je ziet slechts vaag wat er achter het raam is, maar de tekeningen, teksten en figuren geven een kleine doorkijk. Dit alles is opvallend realistisch uitgewerkt met olieverf op canvas.

Andere werken van Mühlenbrink tonen zijn fascinatie voor verpakkingsmaterialen als bubbelplastic en plakband. Meer van deze kunstenaar kun je ontdekken op Instagram.

Jochen Mühlenbrink
Sehschlitz, 2017
Jochen Mühlenbrink
Norddeutsche Landschaft, 2019
Jochen Mühlenbrink
Window Painting, 2018
Jochen Mühlenbrink
WP, 2021
Jochen Mühlenbrink
Existance, 2019
Jochen Mühlenbrink
Einfamilienhaus (Lupo), 2015
Jochen Mühlenbrink
Afterimage (Triptych VIII), 2020