Privacygerichte platforms winnen aan populariteit in Nederland

Privacygerichte platforms winnen aan populariteit in Nederland

Steeds meer mensen zijn zich bewust van het belang van hun privacy. En dat is volkomen terecht, want het is niet voor niets een grondrecht. In artikel 10 van de grondwet is vastgelegd dat iedereen in Nederland recht heeft op privacy. Dit houdt met name in dat je gegevens die over jou zijn vastgelegd mag inzien en eventueel mag verwijderen, en dat je het recht hebt om vertrouwelijk te communiceren.

Toch lijkt dit in het digitale tijdperk steeds lastiger. Hoe kun jij je online privacy beter waarborgen?

Hoe bewust zijn mensen zich van hun privacy?

In bepaalde opzichten lijkt het erop dat mensen zich langzaam maar zeker steeds meer bewust worden van het belang van online privacy. Zo worden online casino’s zonder CRUKS bijvoorbeeld steeds populairder. De Nederlandse wetgeving is vrij streng als het om gokken gaat en verplicht casino’s ertoe het speelgedrag van hun klanten goed in de gaten te halen. Een online casino met een betrouwbare buitenlandse licentie kan dus een uitkomst bieden voor spelers die anoniem willen gokken.

Toch lijken mensen zich over het algemeen niet al te druk te maken over hun privacy. Inmiddels alweer zeven jaar geleden werd de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) ingevoerd, en, hoewel het bij veel bedrijven even chaos was omdat er ineens een privacybeleid en cookiebanners geschreven moesten worden, lijkt er op het eerste gezicht niet heel veel te zijn veranderd.

In 2024 nam een denktank in het Verenigd Koninkrijk de proef op de som door in het privacybeleid te vermelden dat er een gratis fles wijn kon worden geclaimd, en het duurde maar liefst drie maanden voordat iemand dit ook daadwerkelijk deed. Het punt? Bedrijven zijn verplicht veel geld te investeren in het naleven van privacywetgeving, terwijl klanten het niet of nauwelijks lezen.

Dat zul je vast en zeker wel herkennen. Wie heeft er immers nooit klakkeloos cookies geaccepteerd bij het bezoeken van een website? Ook de populariteit van apps als Temu of TikTok wijst erop dat veel mensen er niet echt mee bezig zijn. Het hele verdienmodel van dergelijke apps draait immers om gegevensverzameling.

Een beginnend bewustzijn?

Toch is er ook hoop. Het is uiteindelijk pas zeven jaar geleden sinds de invoering van de AVG, en hoewel weinig mensen daadwerkelijk de tijd nemen om een privacybeleid te lezen, gaan bedrijven wel steeds bewuster om met de persoonsgegevens van hun klanten.

Ook de Consumentenbond doet steeds meer onderzoek naar het privacybeleid van techbedrijven, en klagen deze aan wanneer ze niet voldoen aan de AVG. Zo zijn er claims tegen Google, Facebook en TikTok.

Wat kun je zelf doen om privacy te beschermen?

Hoewel bedrijven de privacy van hun klanten dus hoger in het vaandel hebben staan, weten veel burgers niet wat ze zelf kunnen doen om hun persoonsgegevens te beschermen.

Kies allereerst voor een browser die je gegevens goed beschermt. Uit onderzoek blijkt dat Mozilla Firefox dit beter doet dan bijvoorbeeld Google Chrome. Ook kun je ervoor kiezen om alternatieve zoekmachines te gebruiken. Daarnaast kan het verstandig zijn om te investeren in een goede VPN.

Door de privacymodus van je browser te gebruiken bij het bezoeken van websites over gevoelige zaken zorg je ervoor cookies en surfgeschiedenis slechts tijdelijk worden opgeslagen.

Daarnaast is het belangrijk om alleen noodzakelijke cookies te accepteren wanneer je een website bezoekt. Wis deze regelmatig en kies in de instellingen van je browser voor extra beveiliging.

Tot slot kun je er op sociale media voor kiezen om het verzamelen en delen van je gegevens zoveel mogelijk te beperken.