Review: Assassin’s Creed Valhalla – Dawn of Ragnarök

Review: Assassin’s Creed Valhalla - Dawn of Ragnarök

In de nieuwste uitbreiding van Assassin’s Creed Valhalla kruip je weer in de huid van Odin/Havi. Zijn zoon blijkt ontvoert te zijn door de vuurreus Surtr. Een goede reden om af te reizen naar de mythologische wereld van Svartalfheim.

Deze wereld is normaal gesproken het domein van de dwergen, maar de vuurmonsters van Muspelheim hebben deze plek veroverd. Naast het redden van je zoon en het verslaan van Surtr en zijn Muspels zul je tegelijkertijd ook de dwergen moeten helpen. Een avontuur dat garant staat voor flink wat uren vermaak.

Monolieten

Na een intro waarin je onder andere de transformatie van Eivor naar Havi ondergaat en de eerste stappen zet in Svartalfheim kom je bij de openingsscene waarin de speelbare wereld zich aan je openbaart. Wat als eerste opvalt is dat de map lekker groot is en dat de locatie beduidend anders is dan dan het middeleeuwse Engeland uit de reguliere game. Vooral de zwevende monolieten maken indruk en wie kijkt ziet aan de horizon de wortels van de reusachtige boom Yggdrasil.

De grote vraag bij een DLC of uitbreiding van een bestaande game is altijd: is deze nieuwe content meer van hetzelfde of zijn er ook verbeteringen of verrassingen. Dawn of Ragnarök zit daarbij een beetje in het midden. De missies, het ontdekken van de wereld en het vechten gaat voor het grote deel op dezelfde manier als bij de reguliere versie van Valhalla en de DLC’s die erna kwamen, maar er zijn wel degelijk een paar kleine vernieuwingen.

De opvallendste is de Hugr-Rip, een armband die Havi vroeg in de game cadeau krijgt. Deze armband kan krachten van gedode vijanden opnemen waardoor jij ze kan gebruiken. De handigste aan is de kracht om tijdelijk bestand tegen vuur te zijn. Dit komt zowel van pas bij het oplossen van puzzels, het betreden van gebouwen en het vechten tegen bosses. De coolste kracht is degene waarbij tijdelijk kan veranderen in een vogel. Handig om vijanden te omzeilen als je ze in stealth wil uitschakelen of om snel op hoge, moeilijk bereikbare plekken te komen.

Tijdens het spelen van Ragnarök ontdek je uiteindelijk alle krachten van de Hugr-Rip en kun je deze ook upgraden. Hiervoor moet je weer grondstoffen verzamelen. Het loont dus om niet alleen maar rechtlijnig de verhaallijn af te lopen. Er zijn wapens en armour te vinden en je komt onderweg grappige personages tegen. Opvallend is dat de dwergen de meest prachtige Britse dialecten spreken.

Diezelfde dwergen zijn ook verantwoordelijk voor iets nieuws in de game dat van harte kan toejuichen. De dwergen zitten namelijk ondergedoken sinds de Muspels van Surtr hun land binnentrokken. Om de schuilplaatsen van de dwergen te ontdekken zul je op zoek moeten gaan naar merktekens die je naar de locatie brengen. Bij de meeste missies in Assassin’s Creed weet je aan het begin al meteen waar je moet zijn, omdat het gemarkeerd staat op de kaart. Dat maakt de game wat mij betreft te makkelijk. Deze oplossingen maken het zoeken naar een locatie iets meer van een speurtocht. Het mag wat mij betreft zelfs nog wel wat moeilijker.

Kwetsbaar

De kans is groot dat de deze nieuwe wereld gaat betreden met je favoriete wapens en armour die je hebt verzameld in Valhalla. Toch loont het de moeite om nog eens goed te kijken naar alle instellingen. Tijdens het gevecht met een van de bosses halverwege merkte ik dat ik kwetsbaar was voor vuur. En laat vuur en lava nu net een erg belangrijke rol spelen in Dawn of Ragnarök.

Door de runes op mijn uitrusting en wapens nog eens goed na te lopen en her en daar aan te passen deed ik het al beter in het gevecht. Vervolgens ben ik nog eens goed gaan kijken naar de eerder bestede skill points en plots bleek ik veel sterker te zijn in het gevecht. Dat had ik veel eerder moeten doen, dat had mij veel rage quits gescheeld.

Assassin’s Creed Valhalla – Dawn of Ragnarök is niet echt vernieuwend en biedt vooral meer van hetzelfde, maar daar had ik persoonlijk helemaal geen problemen mee. De nieuwe wereld is lekker groot en heeft veel te bieden. Ik vind het heerlijk om op mijn eland op weg te zijn naar een nieuw deel van een missie en dan halverwege in bij een kamp te stoppen om alle vijanden in de pan te hakken en de schatkisten te plunderen. Of in een shelter van de dwergen alle personages af te lopen om te kijken of er nog leuke side quests zijn. Zodoende zorgt deze uitbreiding weer voor heel veel uren spelplezier.