TOMS en MIND US zetten zich in voor mentale gezondheid

Elk jaar is het op 10 oktober World Mental Health Day. Deze dag heeft als doel het bewustzijn over geestelijke gezondheid wereldwijd te vergroten. Schoenenmerk TOMS en de non-profitorganisatie MIND Us sloegen dit jaar de handen ineen om het stigma rondom dit onderwerp bij jongeren te doorbreken.

TOMS, het schoenenmerk met een missie om levens te verbeteren, en MIND Us, een Nederlandse non-profitorganisatie gericht op mentale gezondheid, willen graag het bewustzijn over geestelijke gezondheidsproblemen vergroten en inspanningen mobiliseren om geestelijke gezondheid te ondersteunen. Dit wordt steeds belangrijker gezien het feit dat 1 op de 7 jongeren depressieve klachten heeft, 1 op de 3 prestatiedruk ervaart, en het stigma rondom mentale problemen onder jongeren nog steeds prominent aanwezig is. De samenwerking is bedoeld om deze kwesties aan te pakken.

10×10-initiatief van TOMS

Op World Mental Health Day doneert TOMS $10.000 aan 10 verschillende non-profits over de hele wereld die zich inzetten voor mentale gezondheid. Dit als onderdeel van hun wereldwijde 10×10-initiatief, dat dit jaar voor de tweede keer plaatsvindt. Vanaf dit jaar heeft TOMS voor de Nederlandse markt een waardige impact partner gevonden in MIND Us en zal TOMS ook hen $10.000 schenken. Hiermee wil TOMS de toegang tot hulpmiddelen voor mentale gezondheid vergroten en het bewustzijn rond dit belangrijke onderwerp vergroten.

Mentale gezondheid bij jongeren

MIND Us richt zich op het stimuleren van mentale gezondheid bij jongeren en het bieden van vroegtijdige ondersteuning bij beginnende klachten. De organisatie ontwikkelt online tools, schoolprogramma’s en inloopvoorzieningen om de toegang tot mentale gezondheidszorg te verbeteren en het stigma rondom dit onderwerp te doorbreken. Ze geloven dat jongeren de kracht hebben om de regie over hun eigen mentale gezondheid te nemen en bieden hen de nodige middelen en ondersteuning om dit te bereiken.

MIND Us: “De donatie van TOMS helpt ons een nationaal programma op te starten. Dit programma helpt onder andere support figuren die dagelijks met jongeren werken om het gesprek met hen aan te gaan over hun mentale gezondheid, de jongere helpen bij de ontwikkeling van hun mentale vaardigheden en te wijzen op betrouwbare informatie en hulpbronnen die direct beschikbaar zijn. “

De samenwerking tussen TOMS en MIND Us benadrukt het belang van mentale gezondheid en het streven naar positieve verandering in de samenleving. Met elke aankoop bij TOMS dragen klanten bij aan dit nobele doel en helpen ze mensen over de hele wereld toegang te krijgen tot hulpmiddelen voor mentale gezondheid.

TOMS : “Wij geloven dat het loont om goed te doen. Onze missie is om levens te verbeteren, en deze samenwerking met MIND Us stelt ons in staat om een positieve impact te hebben op de mentale gezondheid van jongeren in Nederland en over de hele wereld.”

Donaties aan 10 impactvolle organisaties wereldwijd

Hieronder staan alle 10 TOMS impact partners op een rij. Elke organisatie heeft een substantiële aanpak op het gebied van mentale gezondheid en een goede reputatie als het gaat om het verstrekken van praktische hulpmiddelen aan hun gemeenschappen:

  • Fundación Origen in Mexico
  • International Medical Corps in Oekraïne
  • Jack.org in Canada
  • Mentally Aware Nigeria Initiative in Nigeria
  • The Maya Centre in het Verenigd Koninkrijk
  • Mental Helse Ungdom in Noorwegen
  • Mental Health Initiative (MHI) in Duitsland
  • MIND Us in Nederland
  • National Alliance on Mental Illness (NAMI) Western Carolina in de Verenigde Staten
  • Wall of Sharing in Thailand

Wanneer je schoenen van TOMS koopt

Door TOMS te kopen, help je miljoenen mensen toegang te krijgen tot de hulp die ze nodig hebben voor hun mentale gezondheid. Als pioniers van het One for One model hebben we onze strategie geëvolueerd, we geven nu een derde van onze winst als ondersteuning aan organisaties die betekenisvolle stappen zetten in hun gemeenschappen op het gebied van mentale gezondheid. Bij TOMS zijn we er trots op dat we onze impact dragen.