
Kunstbeurs BRAFA in Brussel is dit jaar voor de 70ste keer. Deze mijlpaal wordt gevierd met een editie die vooral uitblinkt in het zeer brede aanbod vol met spannende verrassingen. Meer dan ooit is BRAFA een fantastische ontdekkingswereld voor elke kunstliefhebber.
Kunstbeurzen hebben vaak het imago dat ze vooral gericht zijn op mensen met heel veel geld, maar wij vinden juist dat een beurs als BRAFA razend interessant is voor een zeer brede doelgroep. Door het internationale aanbod van 130 exposanten uit 16 verschillende landen is er zo veel moois te zien dat BRAFA je zeker zal verbazen en inspireren.
Wie goed oplet, ontdekt overigens ook kunst die best betaalbaar is, maar het spektakel zit ‘m natuurlijk wel vaak in de werken van beroemde kunstenaars die niet voor een museumstuk onderdoen. Wij maakten een uitgebreide wandeling langs alle aanwezige stands om vervolgens een groot aantal favorieten te selecteren. Alles opsommen zou een lange lijst met namen opleveren, vandaar dat we vooral met foto’s laten zien wat we goed en mooi vonden. Met daarbij een kleine aantekening dat niet alles goed te fotograferen valt.
Walkuren
De meest gefotografeerde kunstwerken op de BRAFA zijn dit jaar zonder twijfel de twee gigantische Valkyries van de Portugese kunstenaar Joana Vasconcelos. Zij is dit jaar de eregast van de beurs. Direct bij binnenkomst zie je één van de twee installaties (de tweede hangt in het midden van de volgende hal). De installatie is een verwijzing naar de Walkuren uit de Noordse mythologie; strijdgodinnen die boven het slagveld op zoek zijn naar gesneuvelde helden. Door Richard Wagner en Francis Ford Coppola hebben de Walkuren een oorlogszuchtig en mannelijk imago gekregen. Met het gebruik van textiel en textieltechnieken wil Vasconcelos de Walkuren weer vrouwelijk maken.
Vanaf de eerste Valkyrie lopen we systematisch langs alle stands van de BRAFA. Elke exposant heeft de mooiste werken uit de collectie op schitterende wijze in de spotlights gezet. Door het eclectische aanbod zie je steeds iets nieuws en ontdek je dat er ook heel veel moois te vinden is buiten je persoonlijke interessegebieden. Zo zie we bijvoorbeeld bij Marc Maison een groot bed in Oud-Egyptische stijl gemaakt door Louis Malard rond 1889. Past het bij mijn eigen interieur? Absoluut niet. Maar krijg ik een onweerstaanbare drang om op het bed te gaan liggen? Oh jazeker!
Begerenswaardig
Zo gaat het ook bij veel andere BRAFA-deelnemers. Opeens valt je oog op middeleeuws religieus houtsnijwerk, vazen van Lalique, etsen van Bruegel, wandtapijten, antieke lampen en glinsterende sieraden. Dat terwijl je in een museum of galerie in eerste instantie misschien alleen voor schilderijen of keramiek gaat. Een bezoek aan een beurs als BRAFA zorgt ervoor dat je artistieke horizon een stuk breder zal worden. Aan de andere kant zul je ook zeker zien wat je wil zien. Zo valt ons oog regelmatig op begerenswaardig werk van James Ensor, Jean-Michel Folon of Gerhard Richter (om maar eens een paar persoonlijke favorieten te noemen) of het op geweldige keramiek van Picasso. Grote namen ontbreken zeker niet op deze editie van de BRAFA.
Zelf een bezoek brengen kan van 26 januari tot 2 februari in Brussels Expo in het noorden van de stad. Brussel is dichterbij dan je denkt en is prima in een dag te doen. Langer blijven mag natuurlijk. De stad heeft veel te bieden. Alle informatie over een bezoek kun je vinden op de website van BRAFA.
































