New Super Mario Bros U Deluxe Review

New Super Mario Bros U Deluxe Review

Ook in het nieuwe jaar gaat Nintendo door met het opnieuw uitbrengen van Wii U-games. De release van die console ging toen gepaard met zijn eigen Mario game: New Super Mario Bros U, een game die we destijds ook hebben voorzien van onze mening. Nu is deze beschikbaar voor de Nintendo Switch, inclusief een aantal toevoegingen.

Compleet pakket

In de basis is het nog altijd dezelfde game, zoals die in 2012 al uitkwam, en is deze nog steeds even vermakelijk. De levels zitten goed in elkaar, geven genoeg uitdaging en er zijn genoeg levels voor flink wat uren speelplezier. Vooral met meerdere spelers komt New Super Mario Bros U Deluxe volledig tot zijn recht, waar er flink wat chaos kan ontstaan als iedereen op elkaar springt, elkaar wegduwt en dingen oppakt om weg te gooien. Of dat je rent naar net die ene power-up die je nodig hebt, terwijl je ondertussen ook gewoon de finish probeert te halen.

Alsof de hoofdgame nog niet genoeg levels had, is ook de volledige New Luigi U game toegevoegd. deze kwam later uit als standalone uitbreiding. Deze krikte de moeilijkheidsgraad flink omhoog en waarbij je de levels in een veel hoger tempo dient te voltooien dan dat je gewend bent, omdat je er minder tijd voor krijgt. Daarbij speelt Luigi ook net wat anders naar Mario, waarbij hij hoger kan springen maar tegelijkertijd ook glibberiger aanvoelt. Dit is dan ook het complete New Super Mario Bros U Deluxe pakket.

Verschillen

De content is dan hetzelfde als op de Wii U, maar wat is er dan nieuw aan de Deluxe-versie? Waar je in de Wii U-versie de mogelijkheid had om met Mario, Luigi en twee verschillende Toads te spelen, is er van de laatstgenoemde nog maar één aanwezig. Als je met vier spelers tegelijkertijd speelt, is één speler verplicht om met de nieuwe Toadette of Nabbit te spelen. Iets wat niet per se uit zou hoeven maken, ware het niet dat hun moeilijkheidsgraad een stuk lager is dan die van de rest. Leuk voor beginners, minder leuk voor de gevorderde speler. Met name Nabbit was veruit mijn minst favoriet. Deze speelt dusdanig makkelijk dat hij dwars door vijanden heen kan rennen zonder schade te krijgen en kan alleen doodgaan door in een afgrond te vallen. Daar tegenover staat dat hij geen enkele Power Up kan gebruiken, maar wel kan oppakken waarna er niets gebeurt. Niet handig en een gamebreaker, omdat andere spelers – die het wél kunnen gebruiken – dit ontnomen wordt.

Toadette heeft daarbij nog de mogelijkheid om via een nieuwe Power Up kroon te veranderen in de (door het internet langzamerhand beruchte) Peachette. Een item dat alleen door haar gebruikt kan worden. Als je alleen met Mario of Luigi speelt, heb je hoe dan ook slots die opgevuld worden met de kroon die je vervolgens niet kunt gebruiken. Erg onhandig, waardoor je eerst moet wisselen naar dat personage om de ruimte vrij te maken. Het zijn echter slechts kleine kanttekeningen op een solide platformer die alleen voorkomen als je met meerdere mensen speelt.

Tot slot is ook de touchscreenondersteuning die de Wii U had, waarmee de tabletspeler platformpjes tevoorschijn kon toveren, om praktische redenen niet meer aanwezig. Deze zijn bedoeld om spelers verder te helpen….maar werden door het gros van de spelers gebruikt voor net dat tikkeltje extra chaos door andere spelers te blocken.

New Super Mario Bros U Deluxe is een groot pakket aan content en ook in 2019 nog een aanrader. De levels zijn leuk om te spelen en als je extra uitdaging zoekt, start je de Luigi levels op. De toevoegingen van de nieuwe personages zijn leuk voor de beginnende gamer, maar voor een gezellig avondje gamen met vrienden zorgen ze ervoor dat de chaos net ietwat onterecht wordt.

New Super Mario Bros U Deluxe is exclusief beschikbaar op de Nintendo Switch

New Super Mario Bros U Deluxe Review