Onderweg met de NIO ET7

Onderweg met de Nio ET7

Er is een nieuw gezicht in de wereld van de elektrische auto en deze springt eruit. Ik ging op pad met de NIO ET7 en vond dat dit niet alleen in looks bleek, maar ook in vooruitstrevende technologie.

Waar ik ook kwam, liet de auto hoofden draaien en lokte gesprekken uit. NIO is een automerk wat je niet veel ziet, al timmert het Chinese merk hard aan de weg. Naast Nederland, zijn de auto’s inmiddels verkrijgbaar in Duitsland, Denemarken, Zweden en Noorwegen en deze gestage uitrol heeft met name te maken met NIO’s grootste unieke eigenschap. Waar de auto via de gebruikelijke wegen op te laden is, investeert NIO in Swap Stations, waarbij in enkele minuten de batterij van een auto gewisseld kan worden. Naast de EL7 SUV en de middenklasse sedan ET5 is deze ET7 de executive’s keuze. Een lange, luxe sedan voor het hogere segment. Met die gedachte ging ik dan ook onderweg in één van de fijnste wagens waar ik ooit in reed.

Grootse klasse

Alles aan de NIO ET7 voelt groots en luxe. Ik bedoel, kijk eens naar deze auto! Met 5,1m in lengte en 1,9m in breedte heb je een werkelijk slagschip om te besturen. Toch wist ik er ook in de nauwere straatjes van mijn dorp gemakkelijk mee te manoeuvreren. De vele camera’s op de auto spelen hier absoluut een rol in, zoals toen ik dicht langs auto’s en een groenstrook reed en automatisch de 360 graden surround view camera startte, waardoor ik alles om mij heen kon zien, van bovenaf. Daarover later meer, maar teruggaande naar het formaat kan ik me voorstellen dat deze NIO ET7 best parkeeruitdagingen met zich mee kan brengen in grote steden als Amsterdam. Voor op mijn oprit was dit geen issue, al merkte ik bij de supermarkt nog weleens dat de auto uitstak. Het trekt dan ook veel bekijks; niet alleen omdat de wagen er waanzinnig uitziet, maar ook omdat weinig mensen weten wat het is.

De NIO ET7 oogt futuristisch, met strakke features zoals de fraaie koplampen en de strip van licht die over de gehele breedte van de achterzijde loopt. Ik kon goed waarderen hoe deze ledstrip opstartte terwijl ik naar de wagen liep, vanuit het midden  naar de buitenzijde. De rechthoekige handgrepen verzinken in de deur en komen naar buiten wanneer je in de buurt komt. Naar boven kijkend vinden we een prachtig en enorm panoramadak en de achterramen zijn geblindeerd. Iedere lijn aan de wagen glooit prachtig, en zeker de achterkant van de NIO ET7 is adembenemend om te zien.

Onderweg met de Nio ET7

Opvallende automatisering

Wat echter iedereen zal opvallen is de opstaande bobbel aan de voorzijde van de wagen. Midden boven het raam bevinden zich de Lydar-sensoren die de verkeerssituatie inschatten en samen met de overige camera’s voor een ondersteunde rijervaring zorgen. Volledig autonoom rijden is niet toegestaan, dus na enkele seconden waarschuwt de auto dat het stuur vastgehouden moet worden – al zou de wagen het zeker kunnen. Het display voor je laat constant de herkende rijbanen en auto’s om je heen zien. Er is geen cruise control of rijbaanhulp: de enige beschikbare optie is Pilot: het is alles of niets. Deze zet de snelheid vast, past deze aan op auto’s die voor je rijden en houdt de auto binnen de lijnen.

Mocht je denken uitgebreid WhatsApp te kunnen lezen dan waarschuwt de onboard assistent je al gauw om gefocust te blijven. Nomi heet ze en in plaats van een onzichtbare stem, maakt NIO Nomi tastbaar door een robotje centraal op het dashboard te zetten. De bol met een gezichtje kijkt je aan wanneer je praat, iets wat de eerste keer heel onwerkelijk voelt. Naast navigeren op een gesproken adres kan ze op snelle wijze zaken inschakelen of aanpassen, zoals de stoelverwarming of de massage-opties afgaan. Ook vroeg ik haar geregeld naar het weer of om me een grap te vertellen – Nomi’s rol is uitgebreider dan je denkt in de NIO ET7.

Toch zijn er wel een paar kanttekeningen. De eerste is dat Nomi nu enkel Engels spreekt en daarmee Nederlandse straatnamen erg uitdagend vind. Een lokale variant is in de maak en de assistent moet op basis van AI ook leren en zo verbeteren. Zo werd mij verzekerd dat Nomi in landen waar NIO al langer actief is vele malen verder is. De tweede kanttekening is dat alle software van NIO zelf is: Nomi wordt dus niet gevoed door de Google Assistent of Siri van Apple. Hierdoor zijn de opties flink beperkter dan de vrijheid die deze laatste twee geven. Alles wat Nomi kan, draait om de auto, alles daarbuiten (zoals om een woord te definiëren of vragen naar de uitslag van een sportwedstrijd) leidt tot niets. Daarnaast is het niet mogelijk om meerdere opdrachten aan Nomi te geven zoals ‘zet de stoelverwarming en rugmassage aan’, wat de potentiële snelheid er wat uithaalt. Wel bijzonder bleek de mogelijkheid om een selfie te nemen, waar ik ook leerde dat beelden van alle hoeken voor de meest recente ritten opgeslagen blijven. Dit is natuurlijk van enorme waarde in het geval van ongevallen of voor andere zaken waar bewijslast voor nodig is.

Ontmoet Nomi

Nomi speelt daarbij een grote rol in de rijervaring van deze ET7. Ook als je haar niet actief vragen stelt, is ze druk bezig. Op muziek gaat ze los met een gitaar of sambaballen, andere keren zie je haar bellen of een paardenbloem blazen. Soms heeft ze een zonnebril, soms een hoed. En doordat ze je aankijkt – ook als bijrijder – geeft Nomi je het gevoel dat er daadwerkelijk iemand antwoordt. Dit lijkt wat suf, maar je bent daadwerkelijk niet alleen op de A6 – iemand houdt je gezelschap. Nu ben ik een nerd en vind ik dit soort innovaties cool, maar bedenk wel dat de ET7 de ‘directiewagen’ is van het park. Met een prijs van €98.000,- concurreert NIO dan ook met de gevestigde namen zoals Tesla, BMW, Audi en Mercedes. Ik vraag me dan dus ook af of de gemiddelde topman of vrouw van een groot bedrijf zit te wachten op een dergelijk aanwezige assistent.

Onderweg met de Nio ET7

Rijervaring

Het rijden in de NIO ET7 voelt heerlijk en hoogwaardig. De auto glijdt over het wegdek en is verrassend wendbaar. Het minimalistische design wordt opgeschud door een tweetal schermen die veel subtieler zijn dan zijn concurrenten. Over de eerste rechthoek die we achter het stuur vinden had ik al gesproken, maar nog niet over de Heads Up Display die de actuele snelheid, maximum snelheid en volgende afslag van de navigatie aangeeft. De HUD wordt geprojecteerd in de ruit, recht voor je ogen en werd al snel mijn primaire plek om deze info te zien.

Overige zaken regel je via het touch screen display in de center console. Dit is gemakkelijk te navigeren (sneller wanneer je Nomi het laat doen!) en kent de gebruikelijke features zoals stoelsettings, temperatuur en uiteraard de radio. Hier vind je ook dat iedere van de royale stoelen zeer compleet is: met massage, stoel verwarming en verkoeling – zelfs achterin. De wagen is daarbij dergelijk ruim dat zelfs ik met lange benen comfortabel achterin kon zitten met de bestuurdersstoel in mijn positie. Meerdere presets zijn mogelijk dus de positie van de stoel, stuurhoogte en spiegels kunnen automatisch aan de bestuurder worden aangepast en onthouden. Het stuur trilt licht wanneer je over een streep rijdt en de automatische piloot corrigeert soepel en niet in stoten, zoals sommige concurrerende wagens doen. Wel kende ik een paar spannende momenten toen zonlicht oude strepen op de weg deed oplichten en de NIO zichzelf daarop probeerde te corrigeren. Ook wil de automatische piloot wel eens schrikken van auto’s op andere banen die iets te ver naar buiten komen. Dit is echter wel hoe je het wilt, gezien het me ook een keer redde en ik eerder kon corrigeren dan ik het probleem zag.

Waanzinnige prestaties

Standaard bevindt de auto zich in de Comfort stand, waarmee soepel gereden wordt. Druk je het power pedaal in, dan drukt deze stand je zeker achteruit in de stoel. Het is de grote kracht van elektrisch rijden en de NIO is hier geen uitzondering in. Acceleratie is enorm, zonder dat je in soepelheid en comfort verliest wanneer je niet bij het stoplicht wegsjeest. Dat wordt nog intenser wanneer je naar de Sport of Sport+ stand overschakelt. Dit past de NIO ET7 aan om een echt racemonster te worden: het verlaagt de rijhoogte, maakt de vering stijver en laat zoveel kracht los dat het haast beangstigend is. Waar Comfort je in de stoel drukt, liquificeert Sport+ je organen, wat waanzinnig aanvoelt. Met 0-100 in 3,8 seconden en een top van 200 kilometer per uur heb je naast de top end specs en luxe in de ET7 ook nog eens een krachtige racewagen.

Battery swap is ongelooflijk

Uiteraard gaat dit ten koste van het uitstekende bereik dat ik op de 100 kWh (een 75 kWh variant is ook beschikbaar) batterij kon halen. Snelladen langs de snelweg is nog altijd rap en efficiënt, waarbij je in een kwartier er zo 100 tot 200 km bij hebt om thuis te komen. NIO’s unieke selling point is natuurlijk de battery swap die dit proces nog sneller maakt. Ik testte dit in Utrecht, waar er een viertal swap stations door het land te vinden zijn en was onder de indruk. Bij het navigeren naar het swap station – hierop is te filteren –  wordt direct gevraagd of je een afspraak wilt maken. Tijdens mijn rit vanuit Friesland werd ik op de hoogte gehouden van het actuele aantal beschikbare batterijen en hoeveel NIO’s er in de wacht stonden. Daar aangekomen trof ik een losstaande box, die volledig onbemand te werk kan gaan. Voor deze introductieperiode trof ik er nog een begeleider om mij door de ervaring heen te praten, al was dit achteraf gezien niet nodig geweest. Ik parkeerde de auto in het aangegeven vlak voor het laadstation en bevestigde op het scherm in de auto dat ik wilde beginnen. Vervolgens rijdt de NIO ET7 zichzelf achteruit het swap station in, waar de auto omhoog gaat en je een minuut of vijf geluid hoort en de auto wat trilt. Zodra de NIO weer tot leven kwam, vond ik een nieuwe accu met vol bereik in mijn wagen. Het is zo logisch en zo snel, dat je je afvraagt waarom de concurrentie dit niet doet of er een centraal systeem voor maakt. Zoals gezegd reed ik 130 kilometer om vervolgens in een mum van tijd weer het volle bereik van 560 kilometer te hebben: dit voelt als de toekomst van elektrisch rijden en het is er nu, op dit moment.

Onderweg met de Nio ET7

Conclusie

De NIO ET7 heeft me verbaasd met zijn luxe, omvang en functionaliteiten. Directie Klasse waardig heb je een hoge kwaliteit, minimalistisch ingerichte wagen met iedere gewenste optie. De auto is fraai om te zien en enorm in omvang, wat afhankelijk van je leefomgeving positief of lastig kan zijn. Binnenin vind je veel ruimte en vele opties, geholpen door de digitale assistent Nomi. Nomi’s unieke aanwezigheid is misschien niet voor iedereen, al kon ik het virtuele gezelschap goed waarderen. Qua mogelijkheden is de assistent echter nog niet waar NIO zou willen zijn, al leert ze met iedere interactie. De auto levert veel performance en is dankzij snelladen en battery swapping in een mum van tijd weer onderweg. De NIO ET7 is een pracht van een wagen die iets unieks probeert en een bijzonder sterke uitvoering van zijn ideeën kent.

Sander Noordijk

Onderweg met de Nio ET7

Onderweg met de Nio ET7

Onderweg met de Nio ET7