Recensie: Drake – Take Care

drake take care1

Het meest tenenkrommende moment van Take Care is als Birdman het eind van ‘We’ll Be Fine’ de microfoon ter hand neemt.

Meer dan een paar keer n***a en stoer doen over hoeveel geld hij wel niet heeft komt er niet uit. Birdman moet voordal doen waar hij goed in is (Cash Money Records leiden en veel geld uitgeven), maar naar mijn mening hoeft hij nooit meer een rap te doen. Zo, dat is er weer uit.

Zegetocht

Bovenstaande is maar een klein smetje of wat verder een album is waarin niet veel negatiefs valt op te merken. Laat de zegetocht beginnen: ‘Over My Dead Body’ is de ingetogen, semi-melancholische opener van het album waarbij de zin “Shout out to the Asian girls / Let the lights dim sum” erg grappig is en ook laat zien welke tekstuele vondsten Drake allemaal in huis heeft. Naast een begenadigd zanger is de muzikale trots van Toronto ook een rapper van niveau. Op een aantal tracks combineert hij beide vaardigheden, zoals op ‘Marvin’s Room’. In dit minimalistische R&B-nummer hoor je duidelijk de invloeden van andere minimalisten zoals James Blake.

Een van de hoogtepunten van het album is de titeltrack, een duet met Rihanna. Deze door Jamie XX geproduceerde track is gedoemd om een hele grote hit te worden. ‘Take Care’ is niet eens als single uitgebracht, maar in verschillende landen staat dit nummer hoog in de hitlijsten. Als je het refrein hoort begrijp je wel waarom. ‘Take Care’ bevat elementen van ‘I’ll Take Care Of You’, een nummer dat op het remix-album stond van de eerder dit jaar overleden Gil-Scott-Heron en Jamie XX, ‘We’re New Here’. Een soort van eerbetoon aan de spoken word-artiest.

Toronto

‘Take Care’ is een heel gevarieerd album geworden. Van de stoere praat in ‘Headlines’ tot aan het geklaag dat Drake het niet fijn vind om zijn eentje te moeten slapen in ‘Hate Sleeping Alone’. Ook qua productie zit het wel snor bij Drake’s tweede album. Noah “40” Shebib sinds het begin van Drake’s carrière zijn vaste producer en op vijf nummers na heeft “40” alle nummers op het album geproduceerd. Andere producers die beat hebben geleverd zijn T-Minus, Boi-1da, The Weeknd en Just Blaze. Met uitzondering van laatstgenoemde, komen alle producers uit Toronto en omgeving en op dit moment is de hiphop-scene van Canada’s grootste stad behoorlijk toonaangevend te noemen.

Van Drake zijn wij nog lang niet af. Dit is pas zijn tweede album en er is al veel meer diepgang en progressie in zijn muziek in vergelijking met zijn debuutalbum ‘Thank Me Later’. Naar mijn mening zal ‘Take Care’ over een paar jaar bestempeld gaan worden als een moderne R&B klassieker. Sowieso is ‘Take Care’ het beste R&B album in jaren. En daarmee heeft Canada naast pop-iconen als Michael Bublé, Celine Dion & Shania Twain een nieuw, toonaangevend muzikaal export product op het ‘urban’ vlak. Het werd eens tijd.

P.S. Nog een grappig linkje voor diegenen die benieuwd zijn naar de statistieken van ‘Take Care’

Mo Banadji