Underworld is lekker op dreef in de Gashouder

Underworld

Underworld in de Gashouder, op papier klinkt dat natuurlijk bij voorbaat al legendarisch en dat bleek het ook te zijn. In een set van 2,5 uur hoorden we vele klassiekers en erg goede nieuwe nummers.

Dat Underworld het nog steeds goed doet, blijkt wel uit het feit dat ze de Gashouder maar liefst vier keer weten uit te verkopen. De locatie is natuurlijk perfect gekozen. We hebben mooie herinneringen aan de vele dance-festivals die we hier hebben bezocht en natuurlijk ook aan de gabberbeats in de toegift van The Opposites twee jaar geleden.

Precies om 20:00 uur trapt het duo af met Low Burn van het onderschatte album Barbara Barbara, we face a shining future. De set-up op het podium oogt eenvoudig, maar blijkt effectief. Rick Smith staat tussen de apparatuur en Karl Hyde beweegt over het podium. Achter de ‘cockpit’ van Smith is een verhoging waar de zanger aan het begin plaatsneemt. Wild met zijn armen zwaaiend brengt hij de kenmerkend cryptische teksten.

Lichtshow

De visuals doen de rest. Door een LED-scherm te combineren met heel veel lampen en lasers is de lichtshow de volle 2,5 uur dat het concert duurt boeiend. Bij de meer ingetogen nummers doen de beelden op het scherm het werk, bij het beukende werk van Underworld zien we vooral veel, heel veel lampen. Erg effectief.

Underworld heeft besloten om de avond in tweeën te hakken. Eerst een inleidende set van 1 uur met daarin favorieten als Dirty Epic, Kittens en Mmm… Skyscraper, I Love You en een heftige beukende afsluiter in de vorm van Tin There. Hierin liet Underworld even zien en horen wat ze op het gebied van stevige techno kunnen. De dikke beats en de vette lichtshow gingen erin als koek.

Na dat muzikale geweld haalde de pauze wel even de vaart uit de avond, al was het best gezellig om even wat te kletsen, de benen te strekken en een rondje bier te halen. Van de door Underworld persoonlijke gecureerde playlist die we zouden moeten horen kregen we weinig mee, maar dat was verder geen probleem, want al snel volgde deel 2 van de avond. Met Jumbo als opener zat de sfeer er direct weer in.

Nieuw album?

In dit deel van de set was ook volop ruimte voor nieuw werk, wat echt prima klonk. Het zou zomaar kunnen zijn dat Underworld dit jaar gaat verrassen met een sterk album. Je zou denken dat een show van 2,5 uur te veel van het goede zou zijn, maar ook het tweede deel vloog voorbij. Vrijwel iedereen stond lekker te dansen en zich te vergapen aan de brute lichtshow. Zodoende kwamen we al snel uit bij de finale.

Daarin hoorden we eerst de twee nieuwe nummers And the Colour Red en Fen Violet, die het prima deden in dit deel van de avond. Daarna volgden King of Snake en Born Slippy NUXX als uitsmijter. Vooral dat laatstgenoemde nummer hebben we echt al heel vaak gehoord, maar het verveelde geen moment. Integendeel. Het voelde als een weerzien met een goede oude vriend. Underworld blijkt anno 2024 in topvorm en trakteerde ons op een van de beste shows die we van deze band gezien hebben.

Setlist, deel 1:

Low Burn
Nylon Strung
Trim
Dirty Epic
Soniamode (Aditya Game Version)
Kittens
Mmm… Skyscraper, I Love You
Juanita 2022
Tin There

Deel 2:

Jumbo
Denver Luna
S T A R
G-Town Euphoria (Luna)
Pearl’s Girl
Dark & Long (Dark Train)
Two Months Off
Rez / Cowgirl
And the Colour Red
Fen Violet
King of Snake
Born Slippy .NUXX