Een roze jas voor het Barbican in Londen

Ibrahim Mahama - Purple Hibiscus
Foto’s: Barbican

De bijzondere architectuur van het Barbican in Londen is door de Ghanese kunstenaar Ibrahim Mahama op opvallende wijze onder handen genomen. Tot en met 18 augustus 2024 heeft het brutalistische gebouw een roze jas aan.

Mahama maakte de enorme installatie samen met honderden lokale ambachtslieden in Ghana. Het werk is zo groot dat ze het veld van het Alui Mahama Sports Stadium in Tamale moesten gebruiken. Daar zijn de stukken roze stof aan elkaar genaaid tot een geheel van zo’n 2000 vierkante meter. Op de stof zijn vervolgens ook nog kris kras 130 batakaris bevestigd. Dit zijn traditionele gewaden die je veel ziet in het noorden van Ghana. Dit zorgt ervoor dat het kunstwerk heel veel geschiedenis en verhalen bevat. Mahama heeft de batakaris verworven door te ruilen of door barteldeals te maken.

Purple Hibiscus

Het werk heeft als titel Purple Hibiscus gekregen, een verwijzing naar de debuutroman van de Nigeriaanse schrijver Chimamanda Ngozi Adichie. Je zou de kleur van de installatie dus ook als paars kunnen omschrijven. Al spreekt Ibrahim Mahama in een gesprek met de website Dezeen zelf ook van roze. Vandaar dat wij het ook bij die kleur houden. De keuze voor roze is trouwens niet typisch voor het werk van Mahama, maar het leek hem een goed idee om de grijze omgeving van het Barbican op te fleuren.

Herinneringen

Als je naar Purple Hibiscus (én ander werk van Ibrahim Mahama) kijkt dan is een vergelijking met kunstenaars Christo en Jeanne-Claude snel gemaakt. Volgens Ibrahim Mahama zijn zij van grote invloed op zijn werk. Hij roemt vooral het lef van het iconische kunstenaarsduo. Er zijn echter ook verschillen te ontdekken. Bij Mahama spelen bijvoorbeeld de herinneringen die de stoffen met zich meedragen een grote rol. Ook wil hij zo veel mogelijk met de hand doen.

Statement

De installatie maakt deel uit van de tentoonstelling Unravel: The Power and Politics of Textiles in Art in de Barbican Art Gallery. Deze expositie haalde onlangs het nieuws nadat enkele kunstenaars zich terugtrokken uit de expositie omdat het Barbican een lezing over het conflict tussen Israël en Hamas door de Indiase schrijver Pankaj Mishra weigerde. Ondanks de consternatie besloot Ibrahim Mahama zijn werk te blijven tonen. Een belangrijke reden hiervoor was dat heel veel mensen in Ghana aan Purple Hibiscus hebben meegewerkt. Bovendien laat hij liever zijn werk het statement maken.

Ibrahim Mahama - Purple Hibiscus

Ibrahim Mahama - Purple Hibiscus

Ibrahim Mahama - Purple Hibiscus

Ibrahim Mahama - Purple Hibiscus

Ibrahim Mahama - Purple Hibiscus