Ben je bekend met de explosieve combinatie van Mentos en cola? Al jaren staat het internet vol met, vaak grappige, filmpjes waarin een handje Mentos in een fles cola voor een spectaculair resultaat zorgt. Mentos en BBH Londen hebben deze internethype weten te vertalen naar een wapen in Fortnite: de Mentos Fizzooka.
Vanaf maandag 24 maart duikt de Fizzooka op in een aantal maps in Fornite Creative, waaronder ‘Piece Control 2v2’, ‘Piece Control 1v1’, ‘Troll Bed Wars’ en ‘Sky Wars’. Deze maps trekken dagelijks meer dan een miljoen spelers, wat de potentiële impact van deze nieuwe toevoeging aantoont. Twee weken lang kunnen spelers het wapen in deze maps vinden en gebruiken. De Fizzooka lijkt op een gigantische rol Mentos met daaraan een fles cola bevestigd. Het wapen heeft de kracht om bouwwerken van tegenstanders met één schot te verwoesten. Vooral spelers die zich ergeren aan sluipschutters, die zich verschuilen in hooggelegen structuren, zullen de Mentos Fizzooka daarom waarderen.
Sinds 1999
Het is opmerkelijk dat dit klassieke experiment, dat voor het eerst op internet verscheen in 1999, na 26 jaar nog steeds weet te verrassen. De Mentos Fizzooka markeert de eerste keer dat het Mentos en cola-experiment zijn weg vindt naar een gamingplatform, wat de blijvende relevantie en creatieve potentie van dit fenomeen onderstreept.
Hugues Leydier, Senior Global Brand Communications and Activation Manager, Mentos: “Bij Mentos draait alles om het verfrissen van het dagelijks leven, dus wat is er beter dan het originele Mentos en cola-experiment te verfrissen en tegelijkertijd de gamewereld op te schudden?”
Mentos, BBH en gamingspecialisten Metavision hebben nauw samengewerkt met individuele kaartmakers om ervoor te zorgen dat de Mentos Fizzooka naadloos integreert in de game-ervaring. Het doel was om een wapen te creëren dat niet alleen leuk is om te gebruiken, maar ook tactisch effectief is. Het moest dus echt meer dan een gimmick zijn, zodat spelers actief op zoek gaan naar dit krachtige en unieke wapen.
Stu Royall, Creative Director BBH London: “Jarenlang hebben ’s werelds grootste amateurwetenschappers geëxperimenteerd met de meest formidabele kracht die de mensheid kent: Mentos en cola. Maar afgezien van het opblazen van flessen in hun achtertuin, heeft niemand het geweldige potentieel ervan kunnen benutten… tot nu toe.”
Naast de in-game versie heeft Mentos ook een real-life variant van de Fizzooka laten ontwikkelen door de bekende YouTubers van The Hacksmith. Deze turbogeladen versie, meer dan een meter lang, kan een soda-geiser afschieten met de kracht van een brandweerslang. Bovendien zijn er dertig replica’s van de Mentos Fizzooka geproduceerd en naar influencers over de hele wereld gestuurd, zodat zij dit spectaculaire apparaat zelf konden ervaren. Misschien heb je de Fizzooka daarom al online voorbij zien komen.
Blijvend populair
De Mentos Fizzooka is niet alleen een speelse toevoeging aan Fortnite Creative, maar ook een bewijs van de blijvende populariteit en het potentieel van het Mentos en cola-experiment. Het laat zien hoe een klassiek internetfenomeen op innovatieve wijze kan worden getransformeerd en geïntegreerd in een moderne context, zoals de gamewereld.