Mogelijk Gemist: WarioWare: Get it Together!

Mogelijk Gemist: WarioWare: Get it Together!

Met de grote hoeveelheid games die wekelijks verschijnt is het soms moeilijk om helemaal bij te blijven. Om ruimte te geven aan games die ondersneeuwde in de drukte presenteert Mixed Grill een nieuwe toevoeging aan de serie ‘Mogelijk Gemist‘, waarin we games aandacht geven die hun moment miste.

Waar hij ooit in Super Mario Land 2 begon als de grote vijand van Nintendo-icoon Mario, is antiheld Wario langzamerhand uitgegroeid tot een personage met zijn eigen spelwereld en gekke personages in de WarioWare-franchise. Ieder deel (die al sinds de Game Boy Advance al loopt!) heeft zijn eigen twist, maar centraal staan altijd zogeheten ‘Microgames’. Spelletjes van slechts een paar seconden die je steeds sneller dient op te lossen. Zo kon je in WarioWare: Twisted! door een bewegingssensor in de cartridge microgames spelen waarbij je de handheld moest kantelen.

De grote twists in Get it Together! zitten hem deze keer in het feit dat je alle microgames, inclusief de story mode samen kan spelen met iemand en dat je met een daadwerkelijk personage de minigame moet oplossen in plaats van een simpele actie uitvoeren met een druk op de knop. Hierin heeft ieder personage uit de WarioWare wereld een andere vaardigheid en waar je met slechts Wario begint, heb je aan het einde van de campaign alle figuurtjes vrijgespeeld.

Hoewel alle minigames geoptimaliseerd zijn om ze met alle personages te kunnen doen, merk je overduidelijk dat bepaalde minigames met het ene poppetje beter te doen zijn dan de ander en de ‘gimmick’ van simpelweg moeilijker zijn om te besturen. Voordat je aan de reeks met minigames begint dient je een selectie te maken van figuren die je wil gebruiken en ik merkte al snel dat ik een vast clubje had, waardoor ik mijzelf niet echt meer uitdaagde.

Zoals in iedere game zijn er buiten de verhaallijn om nog een paar modi die leuk zijn om een keer op te starten, maar het gros daarvan heb ik al snel links laten liggen. Daarbij benutten ze ook niet allemaal de multiplayer mogelijkheid die juist nu uniek is, of komen de microgames amper naar voren. Laten die nou – ook nu weer – het hoogtepunt zijn van de game.

Het grootste gedeelte van de microgames wisten zowel bij mij als mijn speelpartner een lach op het gezicht te toveren omdat ze zo ‘random’ zijn. Zo moet je binnen een paar seconden een neusgat dichtstoppen, om direct door te gaan naar een microgame waarbij je Samus uit Metroid naar een uitgang moet leiden, die vervolgens weer direct overgaat in een game waarbij je zo snel mogelijk een sneeuwpop in de juiste volgorde moet bouwen. Hoe langer je het volhoudt, hoe sneller de minigames gaan en hoe moeilijker ze worden. Het is deze mechanic die het nu al die jaren al perfect doet en dat is bij Switch it Together! niet anders.

Conclusie

De microgames in WarioWare: Get it Together! stelen weer de show, maar de manier waarop deze gespeeld kunnen worden en de randzaken eromheen zijn jammer genoeg niet het beste uit de franchise. Voor het volgende deel hoop ik weer op een traditionelere aanpak waarbij je niet de personages zelf bestuurd, maar puur de microgames speelt.

WarioWare: Get it Together! is nu exclusief beschikbaar voor de Nintendo Switch

Marc de Haas

Mogelijk Gemist: WarioWare: Get it Together!