Recensie: Anvil – The Story Of Anvil

The story of anvil

Hoeveel mensen die in een band zitten dromen er wel niet van een doorbraak? De mannen van Anvil hebben die droom ook, alleen duurt de droom wel heel erg lang. Misschien is het allang tijd om wakker te worden.

De hardrockband Anvil mocht namelijk in de jaren 80 even kort aan het succes ruiken. Samen met namen als Whitesnake en Bon Jovi deelden ze het podium tijdens een optreden in Japan. Sindsdien bleef het akelig stil rondom de band, die echter bleef proberen om een doorbraak te forceren. Inmiddels in de 21ste eeuw aangekomen worstelen zanger Lips en drummer Robb nog steeds met de weg naar roem. Filmmaker Sacha Gervasi besloot ze te volgen met een briljante documentaire als gevolg.

De documentaire heeft wel wat weg van Spinal Tap ware het niet dat echte rockhelden als Slash, Lars Ulrich Lemmy en Tom Araya aan het begin op serieuze toon melden dat Anvil een grote inspiratiebron voor ze is geweest. Hoewel serieus, Slash was vooral onder de indruk van het feit dat Lips met een dildo zijn gitaar bespeelde. Dat het succes niet op het pad van Anvil is gekomen wijt de band achteraf aan slechte productie, het verkeerde label en waardeloos management. Toch bleef met enthousiast doorgaan met optredens en het opnemen van albums. Tijdens deze documentaire is men bezig met album nummer 13 en krijgen de rockers een uitnodiging voor een Europese tour die is georganiseerd door een enthousiaste fan.

Hilarisch

Het eerste optreden op een Zweeds festival gaat zowaar goed (en wie goed kijkt ziet de Nederlandse metalfan Rotting Knarf op de eerste rij headbangen op de muziek), maar daarna gaat alles fout. Ondanks de sympathieke bandleden en hun handvol trouwe fans zijn de beelden hilarisch: steevast mist men de trein, is de plaats van optreden onvindbaar of komen er maar 10 fans opdagen. Teleurgesteld, uitgeput en zonder een rooie cent keert de band weer terug naar Canada. Daar gaan ze niet bij de pakken neerzitten, maar zoeken ze een nieuwe kans: een nieuw album. Al het spaargeld en die van familie gaat op een hoop om een goede producers te kunnen betalen.

We zouden te veel van het verhaal verklappen om hierover in detail te treden, maar reken maar dat dit ook niet allemaal verloopt zoals gewenst, al komt het album er uiteindelijk wel. Je vraagt je af hoeveel treurigheid en ellende een mens aankan, maar door het eeuwige optimisme van vooral Lips blijft de documentaire vrolijk en lichtvoetig van aard. En aan het einde lijkt de band zowaar iets bijzonders voor elkaar te krijgen. De sympathieke hoofdpersonen maken van deze film een prachtig document over eeuwige vriendschap, liefde voor muziek en doorzettingsvermogen.

De film draaide eerder dit jaar kort in wat bioscopen, maar is vanaf nu verkrijgbaar op dvd. De aanschaf daarvan is deze documentaire meer dan waard.