Recensie: Little Richard: I Am Everything

Little Richard: I Am Everything

Wie is de grondlegger van de hedendaagse muziek? Of de King of Rock ’n Roll? Na het zien van de documentaire Little Richard: I Am Everything zal je waarschijnlijk je ideeën hierover gaan bijstellen.

Little Richard: I Am Everything volgt op klassieke wijze het leven en de carrière van Little Richard Penniman, maar legt daarbij wel een belangrijke hedendaagse focus op het feit dat hij queer én zwart was. Ook daarin was Little Richard een pionier die veel baanbrekend werk voor anderen heeft gedaan. Als Nederlander heb je niet altijd direct door hoe ongelooflijk racistisch en extreem conservatief de Verenigde Staten waren in de jaren ’50 en ’60.

Voorhoede

Er waren momenten dat Little Richard zich dapper in de voorhoede van zowel de muziek als mensenrechten begaf door gewoon zichzelf te zijn en de jongeren te trakteren op zijn wilde muziek en nog wildere liveshows. Maar het kwam ook voor dat hij een totaal andere koers volgde. Er waren periodes in zijn leven dat hij de rock ’n roll en zelfs zijn seksuele geaardheid inruilde voor een vroom leven dat geheel in het teken stond van de bijbel.

De mooiste periode uit de documentaire is als Little Richard in zo’n religieuze periode zit en plots opduikt in Engeland om daar weer ouderwets gas te geven als rockster. Hij is daar een magneet voor jonge gasten als de net begonnen Beatles en Stones. Heel goed zie je hoe ook in die tijd Little Richard de grote voortrekker was. Zoals hij dat een paar jaar eerder ook deed bij bijvoorbeeld Elvis Presley. Het is mooi om te zien dat Mick Jagger en Paul McCartney alle lof en roem aan Little Richard geven.

Royalty’s

Aan de andere kant is het ook weer zuur dat wederom anderen met zijn muziek en stijl aan de haal gaan. Iets wat Little Richard steeds maar blijft overkomen. Als je dan ook nog bedenkt dat hij als jonge opkomende ster een contact tekende waarvan hij de inhoud niet goed wist en wat ervoor zorgde dat hij niets zag aan inkomsten uit royalty’s. Gelukkig volgt later in zijn leven wel wat meer erkenning, maar het blijft Little Richard dwarszitten dat dingen in zijn leven niet zijn gelopen zoals ze hadden moeten lopen.

Na het zien van Little Richard: I Am Everything zal je zeker heel veel waardering voor de man en zijn muziek hebben en misschien wel de mening delen dat hij de onbetwiste koning van de rock ’n roll is. De muziek is anno 2023 nog steeds opzwepend en opwindend en Little Richard is en blijft een van de meest kleurrijke en flamboyante personages die de muziek ooit heeft gekend.

Little Richard: I Am Everything
LITTLE RICHARD at Wrigley Fields, Los Angeles, 2 September 1956
Little Richard: I Am Everything