
Photo Credit: Art Gallery of New South Wales / Jenni Carter
Een tripje naar Parijs is altijd een goed idee. Zeker als je dit kunt combineren met een mooie expositie in een van de vele musea in de Lichtstad. Zoals bijvoorbeeld het Fondation Louis Vuitton, waar je tot en met 31 augustus een fraaie overzichtstentoonstelling van David Hockney kunt bezoeken.
In de tentoonstelling zie je maar liefst 400 werken uit een periode van 1955 tot 2025. Een bezoek aan David Hockney, 25 zal je dus zeker laten kennismaken met de veelzijdigheid van de kunstenaar. In de expositie zie je zowel topstukken, z0als bijvoorbeeld Portrait of an Artist (Pool with Two Figures), als recent werk dat nog niet vaak te zien was en dat geïnspireerd is op de kunstenaars Edvard Munch en William Blake.
Ook het soort werk dat te zien is, is behoorlijk divers: er zijn schilderijen van olie- of acrylverf, tekeningen in inkt, potlood of houtskool, video-installaties en natuurlijk ook de werken die David Hockney op de iPhone of iPad maakte. Het bijzondere is dat de kunstenaar zelf, samen met zijn partner en studio manager Jean-Pierre Gonçalves de Lima, direct betrokken is bij de samenstelling van de tentoonstelling in Parijs.
David Hockney zei eerder over David, 25 het volgende: “Deze tentoonstelling betekent enorm veel, want het is de grootste tentoonstelling die ik ooit heb gehad – elf zalen in de Fondation Louis Vuitton. Een aantal van mijn meest recente schilderijen waar ik nu aan werk, zal er te zien zijn, en ik denk dat het heel goed zal zijn.”
Op veelal chronologische wijze zie je heel mooi hoe David Hockney zich altijd heeft weten te vernieuwen en hoe hij op hoge leeftijd nog steeds nieuwe technieken omarmt. Zo kom je in het eerste deel oog in oog te staan met een aantal beroemde zwembad-schilderijen en iconische dubbelportretten. Daarna zie je hoe langzaam maar zeker de natuur een steeds grotere rol gaat spelen, zoals bij het monumentale A Bigger Grand Canyon uit 1998.
De focus ligt vooral op de laatste 25 jaar waarin David Hockney vooral werkte in het Engelse Yorkshire en later Normandië. Dit deel begint met twee reusachtige werken: May Blossom on the Roman Road uit 2009 en Bigger Trees near Warter or/ou Peinture sur le Motif pour le Nouvel Age Post-Photographiquem uit 2007. In deze periode begint Hockney ook te experimenteren met het maken van kunst op de iPad.
Bijzonder is dat in de periode die erna komt, waarin David Hockney gaat wonen in Frankrijk, er veel verwijzingen verschijnen naar kunstenaars en kunstwerken aldaar. Van het Tapijt van Bayeux tot collega’s als Fra Angelico, Claude Lorrain, Cézanne, Van Gogh en Picasso. Hierna volgt een mooie bonus in de vorm van een kopie van de studio van de kunstenaar waarin gedanst kan worden. Ook is er een indrukwekkend eerbetoon aan Hockney’s liefde voor opera.
Veel kunstliefhebbers zullen al wel eens een expositie met werk van David Hockney hebben bezocht, maar geen van deze was zo groots en indrukwekkend als deze in Parijs. Pas dus je vakantieplannen maar aan en zorg dat je voor eind augustus in het Fondation Louis Vuitton bent geweest.

© David Hockney Photo Credit: Fabrice Gibert

© David Hockney Photo Credit: Richard Schmidt


© David Hockney, Photo Credit: Jonathan Wilkinson

© David Hockney, Photo Credit: Prudence Cuming Associates Tate, U.K

© David Hockney, Photo Credit: Jonathan Wilkinson






© David Hockney © Fondation Louis Vuitton / Marc Domage

© David Hockney © Fondation Louis Vuitton / Marc Domage
