Jeff Bartels zet vintage camera’s in de stad

Jeff Bartels - Surveillance
Surveillance Target Six-16 (2021)
Alle afbeeldingen © Jeff Bartels

Overal in de stad vind je tegenwoordig camera’s. Zichtbaar en onzichtbaar. Wat zien al die camera’s en wie kijkt er mee? De Canadese kunstenaar Jeff Bartels wijst ons op humoristische wijze op dit privacy-gevaar met zijn serie Surveillance.

In plaats van een onopvallende glazen bol aan een muur of een camera hoog aan een lantaarnpaal geeft Bartels de camera’s een pontificale plek in het straatbeeld. En zelfs dan lopen de mensen er nog achteloos aan voorbij. De combinatie van mooie vintage camera’s en zeer gedetailleerde beelden van de stad scheppen een surrealistisch, maar tegelijkertijd prachtig beeld.

Banksaldo

Volgens Jeff Bartels wandelen de mensen zo gemakkelijk langs de camera’s, omdat ze denken dat ze niets te verbergen hebben. Maar is dat wel zo? Durf jij aan een wildvreemde, je werkgever of je partner zonder schaamte je zoekgeschiedenis of je banksaldo te laten zien? Er zijn nu eenmaal altijd dingen die je voor jezelf wilt houden. Privacy is iets om goed over na te denken, maar tegelijkertijd ontkom je er haast niet aan dat camera’s en online trackers je uitgebreider volgen dan je lief is.

Naast de gevaarlijke wereld vol camera’s toont Jeff Bartels ons ook wat meer onschuldigere beelden. Daar hebben de camera’s plaatsgemaakt voor een cassettebandje of klassieke stereotoren. Alles uitgevoerd in olieverf op linnen. Wil je meer zien? Dan kun je Jeff Bartels volgen op Instagram.

Jeff Bartels - Surveillance
Surveillance Speed Graphic (2021)
Jeff Bartels - Surveillance
Surveillance Yashica (2021)
Jeff Bartels - Surveillance
Surveillance Rolleiflex (2021)
Jeff Bartels - Surveillance
Surveillance Electric Eye (2021)
Jeff Bartels - Surveillance
Surveillance C16 (2022)
Jeff Bartels - Surveillance
In reference to the song “Grace, Too” by The Tragically Hip (2022)
Jeff Bartels - Surveillance
Post and Truth (2022)

Via: Colossal