Review: John Wick Hex

Review: John Wick Hex

Een van de grootste badasses die de afgelopen jaren het witte doek (on)veilig maakt, moet John Wick zijn. Keanu Reeves maakt in de films een heus ballet van het afmaken van tuig en huurmoordenaars. De perfecte match dus voor een videogame. Deze was er vorig jaar al voor de PC en is onlangs ook voor de PlayStation 4 verschenen. Hoe zo’n grove actievolle film er in gamevorm uitziet? Als een tactische strategiegame met een cartoony uiterlijk natuurlijk….uhh wat?

Niet wat je verwacht

In plaats van een over-the-top third person actie game met realistische graphics, pakt John Wick Hex het dus volledig anders aan. Dit was ergens te verwachten, want de game wordt gemaakt door Mike Bithell, die eerder verantwoordelijk was voor het abstracte Thomas Was Alone en Volume. Hoewel het basisprincipe wel neerkomt op dat van de films – van kamer naar kamer gaan en onderweg alle vijanden uitschakelen met een combinatie van melee en schieten – is de manier waarop anders dan je verwacht. De planmatige stappen die in Wick z’n hoofd plaatsvinden, zijn hier de daadwerkelijke gameplay, waardoor je over een rasterachtige vloer rond beweegt tot je een vijand tegenkomt.

Tactisch schaakspel

Verschijnt een vijand in jouw gezichtsveld of jij in dat van hem, dan bevriest de tijd en krijg je de mogelijkheid om een keuze te maken hoe je dit gaan aanpakken. Rol je weg, gooi je een pistool of schiet je ermee, of probeer je toch dichterbij te komen om hem met een takedown uit te schakelen, waarmee je dichter bij een andere vijand kan komen? Met iedere keuze moet je rekening houden met de vijanden, want ook zij zijn capabel genoeg om het Wick lastig te maken als je de tijdlijn bovenin niet in de gaten houdt. Hier zie je precies hoelang een move van jou duurt en wanneer de eerstvolgende vijand gaat aanvallen. Je kan dus anticiperen, maar tegelijkertijd moet je soms offers maken. Wat zeker nog gezegd moet worden, is dat de overzetting van muis en toetsenbord besturing naar een controller verdraaid goed werkt door de tragere opzet.

Op het gebied van gameplay weet het dus het Wick-ballet goed neer te zetten in een tactisch schaakspel, waar je altijd op je hoede moet blijven…zolang het bij het langzame blijft.

Niet als in de film

Aan het einde van het level krijg je in een normaal tempo te zien wat je precies hebt uitgevoerd en dit zou er uiteraard net als in de films bad ass uit moeten zien. Dit doet het echter jammer genoeg niet. Doordat de ‘Baba Yaga’ zich over een rastervormige wereld moet verplaatsen, ziet dit er in de replay vrij houterig uit. Wick loopt kriskras rond om vervolgens bij een vijand een animatie uit te voeren en weer kriskras verder te wandelen. Het grafische stijltje went al heel snel en eerlijk gezegd had een ‘gewone’ actiegame in dit stijltje ook erg goed gewerkt. Dat zowel Ian McShane als Lance Reddick hun personages vertolken in de game helpt ook zeker mee.

Conclusie

Hoewel de gameplay tactisch en uitdagend is, ziet de uiteindelijke ‘dans’ van badass John Wick er een stuk minder spectaculair uit dan hoe je het verwacht en het er in de film uitziet. Wel moet gezegd worden dat het grafische stijltje heel gaaf is en de overzetting van muis/toetsenbord naar een controller uitstekend heeft uitgepakt.

John Wick Hex is nu beschikbaar voor PC (via de Epic Game Store) en PlayStation 4. Voor deze review is de PS4-versie gebruikt.

Marc de Haas

Review: John Wick Hex

Review: John Wick Hex