Sonos Radio is sinds de lancering in april 2020 flink aan het groeien. Dat komt mede doordat ze bij Sonos de content en kwaliteit steeds weten te verbeteren. Bijvoorbeeld met Sonos Radio HD, dat nu ook beschikbaar is in Nederland.
In november 2020 waren we al erg enthousiast over het aanbod van Sonos Radio. De HD-versie doet daar een schepje bovenop, met een betere geluidskwaliteit en een uitgebreid aanbod aan goed gecureerde radiozenders. Met deze insteek vult Sonos Radio HD heel mooi het gat tussen de traditionele radio en de populaire streamingdiensten.
Alles werkt via de Sonos-app, waarmee je ook de speakers in je huis (of zelfs daarbuiten) kunt bedienen. Door in de app te kiezen voor Sonos Radio HD gaat er een wereld vol muzikale ontdekkingen open, want het aanbod is groot en vooral interessant. Je kunt gebruik maken van Sonos Radio HD door een abonnement af te sluiten voor €7,99 per maand. Voor twijfelaars is er een gratis proefperiode van 14 dagen.
CD-kwaliteit
Het verschil tussen de reguliere, gratis Sonos Radio en de HD-versie zit ‘m in een paar dingen. Allereerst de geluidskwaliteit: bij HD is dat lossless-audiokwaliteit (FLAC-bestanden op 16 bits en 44,1kHz). Dat is vergelijkbaar met CD-kwaliteit. Daarnaast heeft de gratis versie reclames tussen de nummers en de betaalde niet.
Het grootste voordeel van Sonos Radio HD is echter het aanbod. Voor muziekliefhebbers zijn de zenders die je bij het abonnement krijgt een spannende verrassing. We noemen er een paar op, maar ga vooral zelf eens op onderzoek. Want smaak en voorkeur is natuurlijk hartstikke persoonlijk. Iedereen zal dus zijn eigen favorieten hebben.
The Lighthouse
Nieuw op Sonos Radio HD is The Lighthouse. Dit radiostation bestaat voor 100% uit niet eerder uitgebracht werk van Brian Eno. De 300 nummers hebben allemaal Lighthouse als titel, gevolgd door een uniek nummer en het jaartal waarin het is opgenomen. De zender laat de tracks random horen, waardoor Eno hoopt dat er een interessante en unieke interactie ontstaat. De Lighthouse zal regelmatig ververst worden met nieuwe nummers.
Ook met andere artiesten is intensief samengewerkt door Sonos. Zij mochten een eigen radiozender samenstellen met hun favoriete muziek of muziek waarvan ze vinden dat deze gehoord moet worden. Zo zijn er bijvoorbeeld radiozenders van D’Angelo, fka Twigs, The Chemical Brothers, Dolly Parton en Björk. Vooral die laatste laat je een gedurfde en eclectische mix van nummers horen.
Hart op de juiste plek
Dat bij Sonos het hart op de juiste plek zit, blijkt uit het feit dat er ook zenders zijn die zich focussen op vrouwelijke, zwarte en LGBTQ+-muzikanten. Kies je liever voor een bepaald genre of tijdvak? Dat kan zeker. Ook hier is het aanbod groot en worden de zenders regelmatig ververst.
Wie moeite heeft met slapen of ontspannen, kan ook uit de voeten met Sonos Radio HD. Zo kun je kiezen uit white noise, pink noise, brown noise, regen, regenwoud-geluiden en piano zonder onderbrekingen. Voeg daarbij nog een breed aanbod aan radioshows en podcasts over muziek en je weet dat je niet snel uitgeluisterd zult raken.
Joe Dawson
Vanwege de lancering van Sonos Radio HD in Nederland hadden we via Zoom nog een gesprek met Joe Dawson, Director of Content bij Sonos Radio. Hij en zijn team zorgen dat Sonos Radio steeds nieuwe en interessant content heeft. Omdat de internationale start van Sonos Radio in april 2020 was, kreeg het team al snel te maken met de beperkingen door de globale pandemie.
Normaal gesproken waren de artiesten naar een studio gereisd, zodat ze daar hun radioshow konden opnemen. Bij een aantal zenders hoor je namelijk de curatoren de nummers aankondigen of vertellen ze een anekdote over de muziek. Door de reisbeperkingen konden er niet zomaar opnamen worden gemaakt. Gelukkig bleken bijvoorbeeld Dolly Parton en Brittany Howard over een prima studio thuis te beschikken. Voor D’Angelo is een eigen studio ingericht in LA.
Obscuur
Een andere uitdaging zat in het digitaal aanbieden van de muziek. Hiervoor werkt Sonos nauw samen met Napster, dat vrijwel alle commercieel uitgebrachte muziek kan leveren. Toen Björk echter met haar selectie aankwam, was er wel een uitdaging. Sommige tracks waren zo obscuur dat Napster ze ook niet direct beschikbaar had. Inmiddels is het gelukt om het overgrote deel van de muziek aan te bieden via Björks eigen radiozender.
Ondanks dat Sonos Radio nog maar een jaar oud is, kun je inmiddels wel stellen dat het aanbod al zeer volwassen is. Joe Dawson en zijn team blijven constant op zoek naar nieuwe zenders, shows en samenwerkingen. Opvallend blijft hierbij dat de samenwerkingen zich vooral richten op de wat serieuzere muziekliefhebber. Volgens Joe is dat een bewuste keuze. Al zijn er binnen Sonos Radio ook zenders te vinden waar je de laatste hits kunt horen.