Review: Xiaomi 12T Pro

Review: Xiaomi 12T Pro

De topmodellen van de bekende smartphonefabrikanten worden alsmaar duurder. Daarom is het interessant om te kijken wat de middenklasse te bieden heeft. Veel merken proberen namelijk een goede smartphone voor een scherpe prijs aan te bieden. Zo ook Xiaomi met de Xiaomi 12T Pro.

In 2022 waren we onder de indruk van de Xiaomi 12 Pro. Deze was op dat moment het vlaggenschip van Xiaomi. De Xiaomi 12T Pro is deels de opvolger ervan. De T achter het typenummer zien we bij wel meer merken voorbij komen. Waar deze letter nu precies voor staat is niet altijd duidelijk. Vaak is het een versie die veel lijkt op zijn voorganger met een aantal verbeteringen, maar ook soms wat punten waarop juist bezuinigd is.

In het geval van de Xiaomi 12T Pro is er flink geïnvesteerd in een nieuwe processor, een verbeterde batterij en een camera-eiland met indrukwekkende specs. Aan de andere kant is er iets ingeleverd op het beeldscherm, de waterdichtheid, en het draadloos laden. Hierbij moet gezegd worden dat niet al die verschillen door een gewone gebruiker opgemerkt zullen worden. We kunnen dus stellen dat de pluspunten het hier winnen van de minpunten. Vooral de batterij die razendsnel op te laden is, zal worden ervaren als een grote stap vooruit. Al zien we dat snelladen natuurlijk ook bij andere merken terug.

200 megapixels

De belangrijkste troef die Xiaomi speelt met het uitbrengen van de 12T Pro is de camera. De hoofdcamera bevat maar liefst 200 megapixels. Als je dat vergelijkt met de 50MP van de 12 Pro dan zijn dat indrukwekkende cijfers. In de praktijk zit het net even wat ingewikkelder in elkaar. Standaard schiet de camera namelijk met een lagere resolutie en gebruikt de telefoon de kracht om 16 pixels samen te voegen tot 1. Hiermee ontstaan foto’s met scherpe details. Handmatig de camera instellen op 200MP kan ook, maar de standaard-optie van de camera maakt veruit de beste foto’s.

Als je de camera van de Xiaomi 12T Pro gebruikt voor alledaagse foto’s dan zul je er zeker heel tevreden over zijn. Toch suggereert het getal 200 dat de camera tot magische zaken in staat is. Dat is helaas niet het geval. Zoomen levert (zoals bij veel smartphones) slechte foto’s op als je voorbij de 2x gaat. Bij het maken van filmbeelden merk je daarentegen juist weer wel dat de camera veel te bieden heeft. Naast beeldkwaliteit zijn dat zaken als goed gefocust blijven op het onderwerp. Ook bij beweging. Hiermee merk je wel degelijk een verschil met de concurrentie en de voorganger van deze telefoon.

Prijs

Tel hierbij op dat de 12T een aantrekkelijke prijs heeft die beduidend lager is dan die van veel topmodellen en je kunt concluderen dat Xiaomi met de 12T Pro zeker iets interessants te bieden heeft. Zeker als je ziet dat op de punten die we nog niet hebben genoemd de telefoon prima scoort. Zo is de Snapdragon-processor van Qualcomm een van de beste op de huidige markt en is het beeldscherm goed scherp en heeft deze een snelle verversing voor razendsnelle beelden.

Het is dus maar net welke punten voor jou belangrijk zijn bij het kiezen van een nieuwe smartphone. Zoek je perfectie op alle punten, dan zul je je portemonnee flink moeten trekken. Is niet alles even belangrijk, maar wil je vooral mooie foto’s en video’s maken dan is de Xiaomi 12T Pro een interessante keuze.

Review: Xiaomi 12T Pro

Foto’s gemaakt met de Xiaomi 12T Pro:

Review: Xiaomi 12T Pro