Roadtrip door Wales met een huurauto

Wales roadtrip Sunny Cars

Met een huurauto zie je meer. Je kunt op je eigen tempo een streek of land verkennen en op deze manier je ideale vakantie samenstellen. Bovendien zorgt een roadtrip ook altijd voor gezelligheid. Zet een fijne playlist aan en rijden maar! Wij trokken een paar dagen door Wales.

De voorpret begon al tijdens het plannen van deze minivakantie. Een vriendin had geopperd om nog voor Brexit een keertje naar Wales te gaan, het door ons nog niet eerder bezochte stukje van het Verenigd Koninkrijk. Goed plan! En met een comfortabele huurauto, die we regelden via Sunny Cars, zouden we veel te kunnen zien in korte tijd.

We kozen voor een Opel Vauxhall Astra en een totaalpakket met gratis tweede bestuurder, zodat de chauffeurs konden afwisselen en allebei ervaring konden opdoen met het links rijden. De boeking was in in een keer geregeld. Omdat we slechts drie nachten konden blijven en we er snel wilden zijn, kozen we voor een retourvlucht Amsterdam-Cardiff. In Wales is het een uur vroeger, waardoor we op de heenreis geen tijd verloren en een volle dag hadden.

Luxe Mercedes

Eenmaal geland was het mini-kantoortje van de autoverhuur snel gevonden. Vergeleken met Schiphol is de luchthaven van Cardiff prettig overzichtelijk. We kwamen meteen tot rust toen we het glooiende landschap om ons heen zagen en kregen zin om te gaan rollen. De door ons bestelde auto bleek niet beschikbaar, maar dat werd ruimschoots gecompenseerd door ons een upgrade te geven. Het werd een luxe Mercedes C-klasse. Binnen een half uurtje waren we on the road! De auto was voorzien van de nieuwste snufjes en we hoefden alleen maar te zeggen: “Mercedes”, waarop de auto zei: “How can I help you?” “Bluetooth!” en onze favoriete speellijst knalde uit de vier speakers. Op naar Cardiff! Met de navigatie was dit een eitje en het links rijden ging prima. Als je gewend bent om in de randstad te rijden is de rest kinderspel.

We reden de hoofdstad van Wales binnen voor onze eerste stop: Cardiff Castle. We parkeerden de auto iets verderop, zodat we een mooie ochtendwandeling konden maken door Bute Park. Dit park bestaat uit ruim vijftig hectare aangelegde tuinen en parken, welke oorspronkelijk bij het kasteel hoorden. Wat ons vanuit de auto al opviel, was de muur eromheen met allerlei verschillende dieren die hun kop over de rand steken. Dit is The Animal Wall, of op zijn Welsh: Wal Yr Anifeiliaid. Deze muur is ontworpen door de architect William Burges in opdracht van de derde markies van Bute en voltooid aan het eind van de negentiende eeuw. In 2010 is het voor de laatste keer gerestaureerd en de beesten zien er allemaal fantastisch uit. Een deel heeft glazen ogen en een deel kunstogen, maar het is allemaal heel karakteristiek vormgegeven.

Dieren op de muur van Cardiff Castle

Cardiff Castle is een eclectische mix van architectuur waar in verschillende periodes in de tijd aan is gebouwd, waardoor het een bijzonder geheel is geworden met veel geschiedenis. Je kunt er makkelijk een paar uur rond kijken. Voordat we het kasteel echter een bezoekje gingen brengen, maakten we eerst nog tijd voor iets typisch Brits: tea time! We kozen voor de Pettigrew Tea Rooms in het Bute Park en zo konden we in ligstoelen genieten van een heerlijk kopje verwarmende chai of mangothee met wolkje melk en daarbij superverse Welsh scones (met zeewier!) met harde cheddar, chutney en chili-jam.

Wally’s Deli

Na ons bezoek aan het kasteel was het tijd om inkopen te doen. De komende dagen zouden we namelijk in een gehucht verblijven en we wilden niet te veel tijd kwijt zijn aan boodschappen doen. Cardiff wordt ook wel de ‘City of Arcades’ genoemd en in één van die shopping arcades vind je Wally’s Deli, waar je echt allerlei typische producten kunt krijgen. Wij kozen onder andere voor een fles uitstekende gin, Welsh cakes, harde cheddar, sweet garlic pickle en een bijzonder flesje cola voor onderweg.

Vanuit Cardiff reden we vervolgens met de auto naar het noorden richting Brecon Beacons National Park. Dit was echt een prachtige tocht, waar we steeds minder mensen en stenen en steeds meer schapen en natuur te zien kregen. En dat was nu precies waar we voor kwamen! Hoewel Wales op zich niet zo groot is, is het landschap heel uitgestrekt en het geeft je een gevoel van ruimte en vrijheid. Onze laatste stop voor die dag was Llandovery, een klein dorp waar we nog wat laatste inkopen deden en even de benen strekten, voordat we het laatste stukje naar onze cottage in Nant yr Onnen reden. Dit over de typisch slingerende, groenovergoten landweggetjes met eeuwenoude eiken en Engelse huizen met kleurig bloeiende ‘hanging baskets’.

Wales roadtrip Sunny Cars

Onze reisgenoot die ooit tijdens een langeafstandswandeling door een zonovergoten Schotland verzuchtte: “Dit hoort niet, ik wil mist en regen!”, had geluk. Het had namelijk niet harder kunnen regenen toen we de volgende ochtend wakker werden en dit de vooruitzichten voor de hele dag bleken. Gisteren de hele dag in T-shirt en op sandalen, vandaag regenkleding in de achterbak en op naar het museum. De wat langere tocht met de auto door het prachtige landschap, inclusief veel nattigheid en mist, bracht ons in de juiste stemming voor The Boathouse in Laugharne, waar de Welshe dichter Dylan Thomas de laatste vier jaar van zijn leven woonde. Via Carmarthen reden we in ongeveer anderhalf uur naar dit schilderachtige voormalige mijnstadje aan zee. Ondanks dat we een stukje zuidelijker zaten bleef het honden en katten regenen en hoewel we heerlijk in de auto zaten, besloten we er toch even uit te gaan om via een pad hoog boven de kust naar het boothuis te wandelen.

Iets waar we geen spijt van kregen. Onze reisgenoot was in haar element: “ Zo hoort het!”, zei ze vrolijk terwijl ze in de verte tuurde over de baai met de regen in haar gezicht. In de tearoom genoten we van huisgemaakte lekkernijen zoals Welsh Rarebit met munt en looksalade, Welsh scones en zwarte thee met een wolkje warme melk en een bruin suikerklontje. Het was een uur voor sluitingstijd en dus heerlijk rustig. Hierdoor hadden we de voormalige, geheel in stijl gehouden woonkamer van Thomas helemaal voor onszelf. Zittend op stoel en sofa, turend uit het raam met uitzicht op de regenachtige baai, luisterden we naar Thomas’ voordracht uit eigen werk.

The Dylan Walk

Na een korte maar pittige en vooral natte wandeling genaamd The Dylan Walk, over het klif en pal langs de begroeide kust met ook nog een kasteel, zakten we tevreden onderuit in de comfortabele autostoelen om heel rustig aan weer naar onze accommodatie terug te rijden.

De derde dag had de regen weer plaatsgemaakt voor zonnig weer. Hierop besloten we onze Mercedes een dagje rust te geven en zelf een flinke wandeling te maken langs de lustig stromende rivier Tywi. Met als eindpunt The Royal Oak Inn. Een gezellige pub met veel verschillende bieren en een aardige waard die ons warm ontving. Ook het eten was goed verzorgd door zijn vrouw die in de keuken stond.

Wales roadtrip Sunny Cars

De laatste dag gingen we iets doen waar de gastvrouw van onze accommodatie grote ogen van kreeg. We wilden voordat we terug naar het vliegveld gingen dwars door Brecon Beacon National Park rijden om helemaal aan de westkant Tintern Abbey te bezoeken, de oudste en grootste kathedraal van Wales. Niet alleen zagen we zo nog veel van het prachtige landschap, maar de abdij was echt de kers op onze vakantie. Wat een indrukwekkend bouwwerk, prachtig gelegen in de groene omgeving. Prima te doen in anderhalf uur. Croeso i Cymru! We kunnen het iedereen aanraden!

We kozen voor Sunny Cars als verhuurder omdat je hier een zogenaamde all-in huurauto kunt huren. Dit houdt in dat je van te voren precies weet hoe veel geld je aan de huur uit gaat geven. Sunny Cars doet niet aan verborgen of extra kosten ter plaatse. Dat geeft een gerust gevoel op reis.

het oude kasteel

Tijdens Dylan’s Walk

Dit artikel is een samenwerking tussen Mixed Grill en Sunny Cars en bevat gesponsorde onderdelen.